بازی با احساسات مردم کُرد برای تأمین منافع اسرائیل
 جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در خصوص دیدار اردوغان، با مقام معظم رهبری و تاکید معظم‌ٌله بر اینکه همه پرسی در کردستان در حقیقت خیانت به منطقه است، گفت: اینکه از احساسات پاک مردم کردستان دستاویزی برای تحقق خواسته‌های صهیونیست‌ها شود و سرنوشت آن‌ها را منفورترین رژیم جهانی در تاریخ پیوند بزند خیانت به آن‌ها و در حقیقت خیانت به منطقه است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در واقع مردم کرد را سپر خود در توطئه‌های تجزیه طلبانه در منطقه قرار دادند، گفت: آن‌ها به دنبال تبدیل کردن مردم کردستان به عقب مانده‌ترین کشور شبیه آنچه در آفریقا وجود دارد، هستند که براساس گرایشات قومی و زبانی تشکیل شده است.

قنادباشی با تاکید مجدد بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر خیانتی که به کرد‌ها شده است گفت: مقصود معظم له از تعبیر خیانت خواسته‌ها و مطالباتی به حقی بود که کرد‌ها دارند و باید در چارچوب داخلی به آن رسیدگی شود نه در پایه توطئه‌های ضداسلامی چرا که اصالت دادن به قومیت و زبان به معنی جدایی این قومیت خاص از حمایت دو میلیارد مسلمان دیگر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حاکم شده مردم کردستان تصور می‌کنند که به خواسته هایشان می‌رسند، افزود: این مردم با این تفکر در همه پرسی شرکت کردند، اما غافل از این هستند که آنچه همه پرسی براساس آن صورت گرفت در حقیقت فشل کننده منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط ایجاد شده کرد‌ها به سمتی کشانده شدند که به دست خودشان محاصره‌ای را ایجاد کنند، چون تاکید به اصالت قومی و زبانی به معنی تحقیر سایر اقوام است و هر قومی که در این بازی گرفتار شود به دست خود محاصره شده است.

قنادباشی با بیان اینکه سرزمین‌های کردنشین دسترسی به دریا ندارند و از این جهت در محدودیت ویژه‌ای قرار خواهند گرفت، گفت: تاکید کرد‌ها بر استقلال اگر به معنی پررنگ کردن مرز‌ها و نادیده گرفتن اشتراکات تاریخی بین آن‌ها و سایر اقوام باشد به زیان آن‌ها خواهد بود و مردم مناطق کردنشین را از بسیاری از منافع تجاری، اقتصادی، داد و ستد و مسائل فرهنگی دور نگاه خواهد داشت.