عبدالكريم سروش، از تئوریسین های اپوزیسیون، پس از مدتی سکوت بار دیگر دست به قلم شد و در یادداشتی به اتهام پراکنی علیه ارکان مختلف نظام بویژه دستگاه قضا پرداخت. او که در پیروی از رویکرد منتظری، از سال ها پیش در تلاش است تا احکام اسلام را با مبانی و اصول غربی همسو نشان دهد، در یادداشت اخیر هم خواستار حرکت دستگاه قضا و قوه مققنه در خط بیانیه حقوق بشر شده است.

به گزارش جهان، وی عنوان کرده است که وقت آن است که مسلمانان و رهبران فکری و دینی شان " قضا وتقنین را با بیانیه حقوق بشر که مورد اتفاق عقلای عالم است هماهنگی بخشند و دست از تبعیض بشویند وهمگان را به یک چشم ببینند. "

او همچنین از روحانیان خواسته است که " چاره همه مشکلات را از دین طلب نکنند " زیرا در این صورت راه " راه گره گشایی های مستقل عقلانی " بسته می شود!

سروش که مدافع پلورالیسم دینی است، بار دیگر این ایده غربی را چاره ساز و لازمه سعادت مردم دانسته است: " دنیای اسلام به دینی پلورالیست ومینیمالیست و جامعه یی پست سکولار و پست تیوکراتیک با قضایی وقانونی نیرومند نیازمندست تا سعادت همگانرا تأمین کند. و مؤمنان و غیرمؤمنان در ساختن آن باید مشارکت یکسان ورزند. "

بر پایه پلورالیسم دینی هیچ معرفت حقیقی و واحدی وجود ندارد و همه دریافت ها از دین و منابع دینی می تواند درست باشد و اصولا نمی توان هیچ دین و برداشت دینی را غلط دانست؛ به عبارت گویاتر " همه درست می گویند. "

عبدالکریم سروش البته ایده های خطرناک تری هم درباره قرآن و پیامبر اسلام هم دارد. او در سال ۸۶ در گفتگو با مجله zemzem با ادعای اینکه دریافت‌های پیامبر اکرم از وحی تجارب و درک‌های شخصی ایشان از الهامات شاعرانه بوده است، صریحا و بر خلاف معتقدات واضح مسلمانان، کلام خدابودن قرآن را رد و ادعای بشری بودن آن را مطرح کرد.

وي که در ایام فتنه ۸۸ از ابوذرهای پنجگانه میرحسین موسوی بود، همچنين در عصمت پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز شبهاتي وارد كرده است.