ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد

سباستین گورکا، دستیار پیشین رئیس‌جمهور آمریکا، در گفتگو با پایگاه خبری بریت بارت، مدعی شد دونالد ترامپ تصمیم خودش را گرفته است و دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

گورکا در این باره گفت: «آخرین باری که پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی رئیس جمهور ترامپ تأیید شد، من در دفتر بیضی (دفتر کار رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید) حضور داشتم. رئیس جمهور پشت میز کارش نشسته بود. من و استیو (بنن) کنارش نشسته بودیم. مک مستر -مشاور امنیت ملی ترامپ- رکس تیلرسون -وزیر امور خارجه- و استیون منوچین -وزیر خزانه داری- هم حضور داشتند و تأکید می کردند ما مجبوریم پایبندی ایران را تأیید کنیم. رئیس جمهور از این که با اصرار از او می خواستند پایبندی ایران را تأیید کند، خوشحال نبود. او می گفت: شما دارید همان بهانه‌هایی را می آورید که پیشتر مطرح کرده بودید. پس از اینکه کاخ سفید را ترک کردم، به همه گفتم رئیس جمهور با این بهانه ها برای بار سوم پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد».

سباستین  گورکا در ادامه مدعی شد: «چیزی که باعث می شود رئیس جمهور بار دیگر پایبندی ایران را به برجام تأیید نکند، یا آن چیزی که از استدلال او پشتیبانی می کند همان نکته ای است که هفته ی گذشته متوجه شدیم. در بند تی یا پاراگراف بخش تی از توافق هسته ای ایران آمده است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دارند از سایت های نظامی ایران بازدید کنند. ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به این سایت ها را نداده است. فکر می کنم نکته همین جاست. بنابراین دیگر پایبندی ایران تایید نمی شود. پرسش اینجاست که 60 روز پس از تأیید نشدن پایبندی ایران به برجام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا دولت تصمیم گیری را به مجلس سنا وا می گذارد؟ آیا تحریم های تازه ای ضد ایران تهیه می‌شود و ما سپس تلاش خواهیم کرد دوباره به گفتگو بنشینیم؟ تردید من در این است که راه حلی نصفه و نیمه از سوی دولت و تشکیلات پیشنهاد شود؛ اما رئیس جمهور به خوبی می داند که نمی تواند پایبندی ایران را تأیید کند».