همکاری پنهانی بارزانی‌ها با داعش

سیدهادی افقهی درباره مناطق تحت اشغال گروه تروریستی تکفیری داعش در سوریه بیان کرد: هم اکنون جنگ در سوریه اطراف شهر مهم و استراتژیک المیادین جزو استان دیرالزور است و نیرو‌های ارتش سوریه و محور مقاومت در حال تنگ کردن حلقه محاصره در این شهر هستند تا به طور کامل آزاد شود.

وی ادامه‌ داد: غیر از المیادین، نیرو‌های داعش در اطراف دیرالزور خصوصا در شرق و حومه‌های اطراف آن نیز حضور دارند و یک بخشی از آن‌ها هنوز اطراف الرقه هستند که پایتخت داعشی‌ها در سوریه بود که آنجا هم در حال پاکسازی توسط نیرو‌های کرد و نیرو‌های سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا، است.

افقهی خاطرنشان کرد: تقریبا داعشی‌ها راهی جز اینکه به شهر مرزی البوکمال بروند،ندارند و بعد آن یا به منطقه دیگری در جنوب سوریه رفته یا به نیرو‌های آمریکایی که همواره حمایت شان می‌کردند پناه می برند یا ممکن است به داخل عراق نفوذ کنند. بجز این مناطق، داعش در سرتاسر سوریه تقریبا پاکسازی شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به همین دلیل سردار سلیمانی اعلام کرده اند که تا دو ماه دیگر جشن پیروزی بر داعش را خواهیم گرفت. البته این به این معنا نیست که دیگر یک داعشی هم روی زمین وجود نداشته باشد، جشن به این معنا که شکوه امپراطوری - به اصطلاح - دولت اسلامی که می‌خواستند، تشکیل دهند و حاکمیتی بر زمین‌ها داشته باشند، شکسته شد و از این پس ممکن است داعشی‌ها به صورت پراکنده ۲ یا ۳ درصدی حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حشدالشعبی و نیرو‌های نظامی با تصرف دیرالزور و رسیدن به البوکمال در سوریه که منطقه‌ای مرزی در سوریه و عراق است، پیروزی شکوهمندی به دست آورده اند.

افقهی درباره حضور داعش در عراق نیز گفت: آزادسازی حویجه توسط نیرو‌های نظامی و حشدالشعبی یک پیروزی استراتژیک بود، زیرا استان کرکوک محل منازعه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است و ورود حشد الشعبی و ارتش به این منطقه که بخشی از استان کرکوک است باعث دسترسی به چاه‌های جنوب کرکوک می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با آزادسازی حویجه از لوث حضور داعش، در حدود هزار و ۵۰۰ نفرداعشی به داخل اقلیم کردستان فرار کردند، این نشان از آن دارد که بین بارزانی‌ها و داعش همکاری پنهانی وجود دارد که هم اکنون در حال آشکار شدن است و قطعا این همکاری با مدیریت آمریکا صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آزادسازی حویجه هم اکنون داعش در چند نقطه مرزی غرب عراق حضور دارد یکی منطقه راور که آن هم حکم المیادین سوریه را دارد و یکی هم شهر مرزی القائم که نقطه مقابل البوکمال در سوریه است و اگر این مناطق هم پاکسازی شود عراق از شرداعش راحت شده و می‌تواند جشن پیروزی بگیرد.