اجازه ندهیم که همراهان امام(ره) هم به سرنوشت اصحاب پیامبر(ص) دچار شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام (ره) در مراسم گرامیداشت شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی در مسجد امیر المومنین(ع) اظهار کرد: به زندگی یاران پیامبر(ص) و ائمه(ع) آنچنان پرداخته نشده و ما حتی در تاریخ دلیل فوت بعضی از این اصحاب را به طور دقیق نمی‌دانیم.

 یادگار امام (ره) ادامه داد: اینکه ما اطلاعات کافی از یاران پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) نداریم به خاطر این است ً تاریخ‌نویسان توجه زیادی به پیامبر(ص) داشته‌ و به یاران ائمه اطهار (ع) کمتر می پرداختند.

وی افزود: دلیل دیگر این است که یاران ائمه اطهار(ع) نمی‌خواستند با وجود امام آنچنان به آنها پرداخته شود واز طرفی فشار حکومت بنی امیه و بنی عباس بود که اجازه نمی‌دادند تاریخ‌نویسان، روایات و وقایع دقیق تاریخی را بنویسند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم همراهان امام (ره) به سرنوشت اصحاب پیامبر(ص) دچار شوند یادآور شد: ما باید نقش هر کس را همانطور که بوده است، بیان کنیم.

وی ادامه داد: اگر به این مساله توجه نکنیم اصل حوادث به درستی تعریف نمی‌شود و نقش افراد به دروغ نقل می‌شود.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه یاران امام (ره) به دین‌داری، درایت و شجاعت امام ایمان داشتند، بیان داشت: آنها می‌دانستند امام (ره) در بزنگاه‌ها تصمیمی می‌گیرد که ناشی از هوش سرشار و تجربه زیاد ایشان است.

وی افزود: امام(ره) در طول عمر خود تا سال‌های آغاز انقلاب، مانند یک ناظر دقیق حوادث ایران و جهان را مطالعه می‌کرد و دور از مسائل سیاسی نبود. امام (ره) از نزدیکان مرحوم کاشانی بود و ویژگی‌های ایشان باعث شد که بتواند همانند سیاست‌مداری چیره‌دست انقلاب را به پیروزی برساند.

سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه یاران امام (ره) از مبارزه برای خود به دنبال طمعی نبودند، عنوان داشت: عده‌ای مومنین بعد فتح هستند که به امید غنائم می‌آیند و وقتی کار سخت شود، می‌روند اما یاران امام به امید قدرت سیاسی، منزلت اجتماعی و نان و نوایی برای خود نبودند چون در آن سال‌ها این گونه مسائل مطرح نبود.

یادگار امام (ره) افزود : شهید اشرفی اصفهانی از شاگردان و یاران امام (ره) و از مومنان قبل از فتح بود. ما وظیفه داریم یاران امام (ره) را با ویژگی‌هایشان به آیندگان شناسانده و آنها را همانگونه که بودند معرفی کنیم.

یادگار امام(ره) در پایان خاطرنشان کرد: جامعه با تمام فراز و فرودی که داشته باید با همین انسجام و وحدت راه خود را ادامه دهد و مشکلات را پشت‌سر بگذارد. اگر همه با هم باشیم می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.