متحدان اروپایی در توافق هسته‌ای ضعیف عمل کرده‌اند

هربرت مک مستر -مشاور امنیت ملی آمریکا- مدعی شد تهدید رئیس جمهور ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای ایران، نشانه آن است که متحدان اروپایی در این توافق ضعیف عمل کرده‌اند و نظارت دقیقی بر آن نشده و نمی‌توان گفت ایران به این توافق پایبند بوده است.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد: آنچه رئیس جمهور انجام داده است یک نشانه برای ایران، متحدان اروپاییمان و شرکای ماست تا نقص‌های اساسی این معاهده را اصلاح کنیم. این یک توافق ضعیف است و نظارت ضعیفی بر آن شده است. به همین دلیل رئیس جمهور اجازه نخواهد داد تا این معامله پوششی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران شود.

 مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی چنین اظهار نظری کرده است که چندی پیش دونالد ترامپ تهدید کرد توافق هسته ای که در دولت اوباما به امضا رسیده را لغو خواهد کرد.

به رغم ادعای مک مستر و تهدید دونالد ترامپ درباره پایبند نبودن ایران به توافق هسته ای، برخی از مشاوران ارشد ترامپ همچون ژنرال جوزف دانفورد – رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا-، جیمز متیس – وزیر دفاع آمریکا- و رکس تیلرسون – وزیر امورخارجه آمریکا- اعلام کردند ایران به این توافق پایبند بوده است.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه تهدید کرد اگر کنگره تغییرات رضایت بخشی انجام ندهد، این توافق را لغو خواهد کرد. این اظهارات با انتقاد گسترده دموکرات ها و متحدان اروپایی مواجه شد.