انزوای دولت ترامپ پس از اظهارات خصمانه علیه ایران

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره برنامه هسته‌ای ایران، موجب عکس العمل های منفی شده است: در واشنگتن، دموکرات ها آماده مقابله هستند و اروپا و روسیه از توافق‌نامه (هسته ای ایران) دفاع می کنند.

در همین زمینه، گزارشگر این شبکه از نیویورک در گزارشی اعلام کرد، شب در تهران با تلویزیون های روشن سپری می شود، تا به سخنان دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) گوش دهند. عصبانیت حاکم است و از این موضوع آگاهی دارند که آینده ایران می تواند به این کلمات (ترامپ) بستگی داشته باشد. روزنامه های چاپ صبح پیام های اطمینان بخش می دهند و صفحات خود را با سخنان رسمی روحانی پر می کنند. گزارشگر شبکه ادامه داد اتحادیه اروپا بر تعهد خود به احترام به توافق نامه تاکید می کند.

گزارشگر رای نیوز همچنین می‌افزاید فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت این یک توافق یک جانبه نیست و یک کشور نمی تواند آنرا نادیده بگیرد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، از تصمیم کشور متبوع خود، فرانسه و انگلیس به ادامه پایبندی به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) خبر داد. این موضع گیری، به شدت مورد حمایت پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا، نیز قرار گرفت.

گزارشگر این شبکه ادامه داد تصمیم گیری در این باره به کنگره (آمریکا) واگذار شده است. جایی که دموکرات ها اعلام مقابله (با تصمیم ترامپ) کرده اند. اما کاخ سفید در انزوای بزرگ خود، که فقط توسط اسرائیل و عربستان سعودی حمایت شده است، به آخرین حرف خود بسنده می کند: اگر متحدان در کنگره به یک توافق دست نیابند، در هر زمان از توافق می توانم از آن خارج شوم.