خلا آمار زنان روسپی

روز که به پایان عمر خود می‌رسد، هوا که تاریک تر می‌شود. آنان از پستوها بیرون می‌خزند. طعمه‌ای می‌شوند در کنار بزرگراه‌ها به انتظار. یا در راه قربانگاه، جرم شناسان معتقدند بیش از ۶۰ درصد زنان خیابانی سوء استفاده جنسی را در کودکی تجربه کرده‌اند. ۴۰ درصد پدران آنان و ۱۳.۷ درصد مادران شان مجرم و در زندگی دچار انحرافات اجتماعی بوده اند. ۲۸ درصد پدران شش و نه دهم درصد از مادران در این خانواده‌ها با مواد مخدر سر و کار داشته‌اند.

اما از تعداد این زنان هیچ آماری در دست نیست در حالی که امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است مبارزه با پدیده زنان خیابانی نیاز به آمار و اطلاعات صحیح دارد.

او می‌گوید: «فقر اقتصادی و فقر فرهنگی می‌تواند در گرایش افراد به فساد از جمله رها شدن در خیابان‌ها و انجام اعمال خلاف قانون و عرف دخیل است. فقر پنهانی که بین اقشار مختلف با جایگاه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد می‌تواند در گرایش افراد به جرم، فساد و فحشا مؤثر است.

برای بررسی علل و ریشه‌های گرایش به فحشا باید ابتدا آمار درستی از این افراد در دست داشته باشیم چرا که در صورت عدم بررسی‌های درست، ‌ نتیجه اجرای محاسبات رضایت‌بخش نخواهد بود.» اما هنوز آمار رسمی در مورد جمعیت این زنان و محل سکونتشان وجود ندارد. و برخی کارشناسان با توجه به جغرافیای خیابان‌های تهران این آمار را رد می‌کنند.

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس، در این باره گفته است: «در بررسی که در خصوص گروه سنی زنان خیابانی انجام شد از بین شش هزار و ۵۳ زن خیابانی که در کل کشور زندانی بودند، دختران بین ۱۲ تا ۲۵ سال بیشترین تعداد را تشکیل می‌دهند.»

در حال حاضر بهزیستی یکی از نهاد‌های فعال در زمینه رسیدگی به وضعیت زنان خیابانی است اما به گفته رئیس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی ایران هیچ دستگاهی به بررسی ریشه‌های بروز این ناهنجاری و درمان آن را برعهده ندارد. مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری ایران می‌گوید: «سازمان بهزیستی هیچ گاه به علت‌ها فکر نمی‌کند زن خیابانی یک معلول است، ما باید به علت‌های به وجود آورنده او توجه کنیم.

تغییر الگوی انتقال ایدز از راه تزریق مخدر به ارتباط جنسی کنترل نشده یکی از دلایل توجه مسئولان به واقعیت زنان خیابانی است. مینو محرز، رئیس کمیته کشوری ایدز بارها در باره هجوم موج سوم ایدز از این طریق هشدار داده است. بر اساس آمار رسمی ۱۲ هزار نفر حامل ویروس اچ‌ای وی شناسایی شده‌اند تعداد واقعی مبتلایان دست یافتنی نیست و پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد اما هزاران هزار انسان آلوده در شهر هر روز و هر ساعت دیگری را مبتلا می‌کنند.