نیویورکر: جدی‌ترین مخالفان ایران حامی برجام هستند

یویورکر در گزارشی نوشت: برجام موثرترین توافق برای کنترل تسلیحاتی ایران است و آمریکا در صورت مخالفت با آن متضرر می‌شود. حتی مخالفان شدید تهران هم اذعان دارند این توافق به نفع ایالات متحده است.

حتی منتقدان شدید تهران، از جمله «جیمز ماتیس» وزیر دفاع ایالات متحده و «ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق اسرائیل، این توافق را حیاتی توصیف کرده‌اند.

یک منبع موثق در این خصوص به واشنگتن‌پست گفت: «ترامپ دریافته‌ است که نه تنها «جیمز ماتیس» بلکه «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه و دیگر مقامات امنیت ملی نیز خواستار این شده‌اند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند.

ترامپ توپ را در زمین کنگره می‌انداخت تا قانونگذاران تصمیم بگیرند که آیا تحریم‌ها را تمدید کنند یا خیر.

با  این وجود، این یک حرکت خطرناک به شمار می‌آید.

اگر تندروها در کنگره بخواهند تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند، تهران نیز به تلافی این عمل، برجام را زیرپا می‌گذارد و دیگر به بازرسان آژانس اجازه سرکشی به تاسیسات اتمی را نخواهد داد و در عین حال فعالیت‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری از سر می‌گیرد.

«توماس گراهام» سفیر بازنشسته آمریکایی که ظرف مدت 20 سال در مذاکرات مهم و بزرگ در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح مشغول به کار بوده است، در مورد عقیده ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «من تاکنون توافقی به این اندازه کارا و موثر ندیده‌ام. به نظر من، هیچ دلیلی برای تائید نکردن آن وجود ندارد.