حجامت مورد تایید وزارت بهداشت است

افكار نيوز: وزير بهداشت: حجامت از نظر علمي در موارد خاص مورد تأييد وزارت بهداشت است.
وزیر بهداشت گفت: حجامت از نظر علمی و در موارد خاص مورد تأیید وزارت بهداشت است اما درباره زالو درمانی هنوز نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به این پرسش که نظر وزارت بهداشت درباره حجامت و زالو درمانی چیست گفت: حجامت را از نظر علمی در وزارت بهداشت تأیید کرده‌ایم و در مراکز درمانی طب سنتی این کار انجام می‌شود.

وی افزود: درباره زالو درمانی باید ببینیم افراد و متخصصانی که در زمینه طب سنتی به صورت علمی فعالیت می‌کنند، چه نظری دارند و من الان نظر خاصی در این زمینه ندارم و باید نظر متخصصان را بگیرم ولی حجامت آن هم برای موارد خاص مورد تأیید متخصصان طب سنتی وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در وزارت بهداشت دانشکده طب سنتی و آموزش طب سنتی را داریم و تعداد زیادی دانشجوی phd طب سنتی و داروهای گیاهی را تربیت می‌کنیم و این کار به خوبی در حال انجام است.

وی درباره توسعه مراکز درمانی طب سنتی در کشور نیز گفت: در صدد توسعه مراکز طب سنتی بر اساس مکانیزم‌های علمی در کشور هستیم.

عباس حاجی آخونی، مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی و مکمل نیز پیش از این درباره حجامت به خبرنگار فارس گفته بود: حجامت جزئی از طب سنتی و اسلامی ایران و مورد قبول و تأیید وزارت بهداشت است. از نظر این وزارتخانه مراکز مجاز حجامت معتبر هستند.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی، مکمل و صنایع گیاهان دارویی افزود: ‌ موضع وزارت بهداشت درباره حجامت این است که این خدمت را که جزئی از طب سنتی و اسلامی ایران است تائید می‌کند، به همین علت به عنوان متولی سلامت به مراکز حجامت در کشور مجوز می‌دهد.

وی گفت: کسانی که به استناد طب جدید با حجامت مخالفت می‌کنند، یا فواید و محاسن این خدمت را نمی‌دانند و جاهلانه با آن مخالفت می‌کنند، یا می‌دانند و عالمانه این خدمت سلامت را مورد هتاکی قرار می‌دهند، بدون اینکه دلیل مشخصی برای این هتاکی بیاورند زیرا این مخالفت توام با هتاکی، برایشان میلیاردی ارزش دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عده‌ای از مسئولان حتی در وزارت بهداشت با استناد به طب نوین انتقال خون معتقدند با وجود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و استریل خونگیری، باید حجامت کنار گذاشته شود، گفت: ‌ ۳ جواب می‌توان به این افراد داد، اول اینکه اگر با وجود طب نوین انتقال خون نیازی به حجامت نبود، لازم نبود انبیا‌ و اولیای دین این قدر بر حجامت تأکید کنند، می‌گفتند مردم بروید خون بدهید، دیگر این قدر تأکید بر تاریخ و اینکه چندم ماه حجامت کنید و بر ثواب آن تأکید نمی‌کردند.

وی افزود: ‌ مطالعات علمی در دنیا بر روی حجامت و همچنین زالو درمانی که مانند بررسی یک دارو به روش کلینیکال ترایال انجام می‌شود، اثربخشی حجامت و زالو درمانی را نشان داده است و مقالات علمی متعدد درباره آن وجود دارد، نکته دیگر این است آنالیز خون گرفته شده از طریق حجامت نشان داده است که ترکیبات آن و لیپیدهای موجود در آن با خون گرفته شده از روش‌های دیگر متفاوت است، بنابراین این همه عقبه فرهنگی و توصیه‌های بزرگان دین بی دلیل نبوده است.

وی گفت: افرادی که حجامت کرده‌اند، بر مزایای آن و تفاوتش با خونگیری به روش انتقال خون معترفند، به خصوص اینکه محل‌های خونگیری در حجامت و انتقال خون متفاوت است، کسانی که با حجامت مخالفند آیا منظورشان این است که انبیا‌ و امامان متوجه نبوده‌اند که چه می‌گویند؟ و معتقدند معصومان متوجه تفاوت حجامت با انتقال خون نبوده‌اند؟

حاجی آخوندی افزود: کسانی که از طب قدیم ایراد می‌گیرند باید درباره صدماتی که طب نوین و زندگی مدرن به سلامت مردم زده است نیز پاسخگو باشند، ‌ سازمان بهداشت جهانی در سایت خود قسمتی دارد به نام ساعت سلامت که در لحظه و ثانیه، اتفاقاتی که در جهان درباره سلامت مردم افتاده است را نشان می‌دهد که اگر به طب سنتی توجه می‌شد این آمار این قدر بالا نبود.

وی گفت: ‌ افزایش بیماری‌های رفتاری، دیابت، سکته و سرطان همه محصول زندگی نوین و پر استرس بشر امروز است در حالی که در طب سنتی تأکید بر تغذیه سالم، ورزش و تحرک، استفاده از مواد طبیعی است و مسلم است که تفاوت این دو سبک زندگی نتیجه متفاوتی در بروز بیماری‌ها و سلامت جامعه دارد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که باید تغییر اساسی در رویکردهای برنامه‌های سلامت داشته باشد، ۶ توصیه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۵ موید این مسئله است، سازمان بهداشت جهانی در این سال به کشورهای دنیا توصیه کرد که سیاست‌های مرتبط با طب سنتی و مکمل را توسعه دهند و قابلیت‌های طب سنتی کشورها را تضمین کرد، از کشورها خواست که برای طب سنتی و مکمل آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی را جدی بگیرند، اطلاعات طب سنتی کشورهایشان را مدون کنند، از مواد طبیعی و گیاهان دارویی به ویژه برای درمان بیماری‌های خاص بهره بگیرند، ارتقای کمی و کیفی طب سنتی به توسعه عدالت در سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت منجر می‌شود و در نهایت اعلام کرد که از برگزاری دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی طب سنتی کشورها حمایت می‌کند.

وی گفت: با توجه به تغییر بار بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیر واگیری مانند، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و حوادثدر آمریکا، حتی برنامه سلامت ۲۰۱۰ آمریکا نیز با رویکرد جدیدی تدوین شده است، دیگر استفاده از کلمات لوکس و دهن پرکن مانند بایو تکنولوژی یا نانو تکنولوژی حداقل در اولویت‌های سلامت این کشور به چشم نمی‌خورد، اولویت‌های این برنامه افزایش فعالیت جسمانی و ورزش مردم، جلوگیری از چاقی و افزایش وزن، کاهش میزان استعمال دخانیات، جلوگیری از سوء‌استفاده از مواد دارویی، مسئولانه شدن رفتارهای جنسی، توجه به بهداشت روان، کاهش حوادثو محیط زیست سالم است.

حاجی آخوندی افزود: اساس طب سنتی ایرانی که بر مبنای طبایع چهارگانه است این است که با تغذیه سالم، ورزش و رفتار مناسب از بروز بیماری پیشگیری کند، اما متأسفانه از زمان حکومت طاغوت در این کشور زمامداران بی‌خرد کاری کرده‌اند، که دیگر قانون بوعلی را کسی نمی‌شناسد.

پیش از این کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت درباره زالو درمانی به خبرنگار فارس گفته بود: هیچ مستند علمی درباره زالو درمانی وجود ندارد بنابراین از نظر وزارت بهداشت این کار دخالت در امور پزشکی و جرم است و هر جا که با موارد آن مواجه شویم حتماً با عوامل آن برخورد می‌کنیم.

به گفته وی ما در وزارت بهداشت در جایگاهی هستیم که هر حرفی می‌زنیم باید، مستندات علمی آن را هم داشته باشیم، ما نوکر مستندات هستیم بنابراین درباره زالو درمانی چون تاکنون هیچ مستند علمی ندیده‌ایم جلوی آن را می‌گیریم.

وی ادامه داد: ‌ البته زالو یک آنزیمی در بزاقش دارد که جلوی انعقاد خون را می‌گیرد، به همین علت داروسازان از بزاق آن دارو ساخته‌اند، ممکن است در زمان‌های قدیم که این دارو نبوده است از زالو استفاده می‌کردند، اما حالا که داروی آن وجود دارد، قاعدتاً منطقی نیست که روش چند قرن پیش را انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: این کار مانند سایر روش‌های جراحی قدیمی منسوخ است، قرن‌ها پیش هم برای درمان آب مروارید یا آب سیاه چشم عمل جراحی می‌کردند، اما ما نمی‌توانیم بگوییم چون آن زمان با این روش عمل جراحی می‌کردند، ما هم باید همان روش چند قرن پیش را در پیش بگیریم.

باقری‌لنکرانی افزود: ما امروز باید روش‌های جدید پزشکی را اجرا کنیم، الان که داروی آنزیم زالو وجود دارد، استفاده از آن برای درمان ملاک ماست و هر گونه فعالیت غیر از آن و زالو درمانی دخالت در امور پزشکی و جرم است و ما جاهایی که متوجه آن شویم یا بازرسان ما مشاهده کنند، حتماً برخورد می‌کنیم.

وی گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و همه مردم و جامعه پزشکان باید نسبت به سلامت جامعه تعهد داشته باشند، نیابد از روش‌هایی که اساس علمی ندارد یا راه و روش علمی‌تر و کم خطرتر آن وجود دارد، برای درمان استفاده کرد، اگر پزشکی هم این کار را انجام دهد مقصر است و اشتباه می‌کند و ما هر وقت متوجه چنین مواردی شویم، با آن برخورد می‌کنیم.
انتهای پیام / ش