برگ‌های ایران و حزب‌الله برای واکنش به تحریم‌ جدید آمریکا

 طبق گزارش‌های خبری، کنگره آمریکا در صدد وضع تحریم‌های مالی جدید علیه حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران است.

«هنوز مضمون این طرح تحریمی که پیش‌بینی می‌شود، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های نظامی سپاه پاسداران و حزب‌الله در منطقه را هدف گرفته، مشخص نیست؛ فعالیت‌هایی که آمریکایی‌ها آن را تروریستی و متزلزل‌کننده ثبات کشورهای متعدد توصیف می‌کنند».

همچنین احتمال می‌رود، طرح جدید در بردارنده پیشنهادهایی درباره ضرورت ترسیم سیاستی شفاف جهت ایستادن در برابر ایران و نفوذ منطقه‌ای آن و راهبردی جهت پایان دادن به «رفتارهای بی‌پروای» آن باشد.

«منیر الزبیع»، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی که پایگاه اینترنتی «المدن» لبنان آن را منتشر کرد، به ارزیابی این راهبرد آمریکا در قبال ایران و حزب الله و سناریوهای احتمالی جنبش و تهران می‌پردازد و در این‌باره می‌نویسد: فشارهای آمریکا و شیوخ عرب حوزه خلیج (فارس) روی ایران و متحدانش بیش از پیش افزایش می‌یابد. همراستای فشار سیاسی دولت آمریکا و برخی متحدانش به ویژه عربستان سعودی، فشارهای اجرایی نیز از طریق کنگره دنبال می‌شود تا سوالات بسیاری را در زمینه روند تحولات و سمت و سوی آنها مطرح کند و اینکه این فشارها اگر به تنش نظامی منتهی شود، چه انعکاسی بر منطقه خواهد داشت.

المدن نوشت: «ایران تمام این فشارها را تحمل کرده و تلاش می‌کند، از برگه‌های متعددی جهت مقابله با این فشارها استفاده کند. تهران معتقد است، دارای برگه‌های متعددی در سوریه و لبنان و مشخصا در جبهه جنوبی است که به این کشور اجازه می‌دهد، هرگاه لازم باشد، آنها را رو کند و به این طریق تلاش دارد، پیام‌های آتشینی برای قدرت‌های جهانی ارسال کند».

«اما این آخرین برگه‌ای است که ایران به استفاده از آن روی خواهد آورد، چون برگه‌هایی از صحنه سوریه و عراق در دست دارد که با رو کردن آنها می‌تواند، از این حملات جلوگیری کند».

«در عرصه میدانی، ایران بویژه در سوریه چندین کلید در اختیار دارد که به واسطه آنها می‌تواند، پیام خود را به گوش برساند. در صحنه سیاسی، با توجه به توافق به دست آمده در لبنان، ایران بر این باور است که با رساندن "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان به قدرت، یک پیروزی برای خود رقم زده است».

«این موضوعی است که وی طی آخرین ملاقاتی که در رأس یک هیئت با سفیر ایران در بیروت داشت، بر آن تاکید و خاطر نشان کرد که خواهان تقویت همکاری و فرهنگ گفت‌وگو بین دو طرف است».

«افزون بر این، شاهد تشکیل دولتی در لبنان هستیم که ابتدای به ساکن مقابل سیطره حزب الله سر فرود آورده است. این موضوعی است که مرور زمان صحت آن را بر وفق خواست و نظر ایرانی‌ها، به اثبات رساند».

«چون هیچ جریان و جناحی نمی‌تواند، دولت را منحل کند. چراکه انحلال آن به معنای تشکیل دولتی دیگر است که کاملا هم‌پیمان حزب الله و ایران خواهد بود. در این راستا، تحلیل انتقادی "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان از راهبرد دونالد ترامپ و اعلام موضع بی‌طرف دولتش در قبال این راهبرد برای جلب رضایتش و اثبات درستی دیدگاهش کافی به نظر می‌رسد».

«در این بین سفر ماه آینده معاون رئیس جمهور ایران در راس هیئتی بزرگ که رئیس بانک مرکزی ایران از جمله همراهان آن است، این سرمایه گذاری سیاسی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد و موجب گسترش سطح همکاری و کمک به لبنان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی خواهد شد».

«این اقدامات سیاسی یکی از واکنش‌ها و پاسخ‌های ایران خواهد بود. این درحالی است که در آن سو، روی میز حزب الله گزینه‌های متعددی برای پاسخ به این تحریم‌های مالی وجود دارد، به خصوص اگر این تحریم‌ها بخش گسترده‌ای از جامعه هواداران جنبش را شامل شود».

«حزب الله و ایران بر ناکام ماندن طرح‌ جدا کردن جامعه شیعیان از خود حساب کرده‌اند؛ پاسخ جنبش در این زمینه ابتدا سیاسی خواهد بود، به این معنی که نهادهای دولتی را وادار می‌کند، در زمینه تحریم و محاصره مالی و اقتصادی تحمیل شده، به مسئولیت‌های خود در قبال شهروندان لبنانی عمل کنند و اقدامات نهادهای رسمی و دولتی را در این زمینه کافی و بسنده ارزیابی نکند».

«با این حال، ابزار حزب الله برای پاسخگویی به این تحریم‌ها همچنان مبهم است؛ اما خطرناک‌تر از این، همزمانی فشارهای آمریکایی و عربی بر حزب الله و ایران و تشدید لحن سازمان ملل و دبیرکل آن با مقایسه این تحریم‌ها با قطعنامه 1559 و مطرح کردن مجدد ضرورت اجرای آن است. همانگونه که این بیم در حزب وجود دارد که مواضع آمریکا علاوه بر کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس)، کشورهای اروپایی را هم دربرگیرد و آنها را هم با خود همراه کند».

«بی‌شک هرگونه اعمال فشار جدی از این دست، با پاسخ مشابه حزب الله مواجه خواهد شد، چون نخواهد توانست، در قبال این اقدامات سکوت کند و این در ماه‌های آتی به جنگ منتهی خواهد شد، جنگی در قالب حملات و ضربات پراکنده اما رو به افزایش و حتی فراتر از آن و انعکاس آن عموما از عراق گرفته تا لبنان مشهود است».