طرح سناتور آمریکایی برای تغییر در برجام

باب کورکر، رئیس کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال همکاری با همتای خود از حزب دموکرات به منظور تدوین طرحی است که مطالبات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اجرای سخت‌گیرانه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برآورده می‌کند.

«کورکر» طرحی را با هدف مستحکم کردن قوانین داخلی آمریکا جهت نظارت بر برجام، مطابق درخواست ترامپ در سخنرانی دو هفته گذشته خود ارائه کرده است. 

  ترامپ در سخنرانی دو هفته گذشته خود، به علاوه از سایر طرف‌های برجام هم خواست که برای برطرف کردن آنچه به گفته او «نقائص» برجام است اقدام کنند. 

پالیتیکو نوشته کورکر علی‌رغم رایزنی‌هایش که با بن کاردین، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا با دشواری‌های فروانی برای تصویب طرح خود در سنا رو به رو خواهد بود.

مطابق این گزارش، نمایندگان دموکرات با بیان اینکه این طرح به منزله گذاشتن شرایط جدید در توافق هسته‌ای با ایران است، با آن مخالفت می‌کنند.

علاوه بر این، همکاری کورکر با سناتور «تام کاتن» حیرت عده‌ زیادی از نمایندگان دموکرات را به همراه داشته که می‌گویند دیدگاه‌های وی باعث خواهد شد که این طرح افراطی‌تر شود. 

کورکر روز چهارشنبه گفت که رایزنی‌های او با سناتور کوردین با حسن نیت دنبال می‌شوند. وی گفت: «هیچ عجله‌ای نیست. ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا می‌توانیم به طرحی مورد حمایت هر دو حزب برسیم.»

منابع پالیتیکو رایزنی‌های میان کورکر و کاردین بر سر این طرح را تأیید کرده‌اند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود پیش‌نویس طرح قانونی جدیدی که قانونگذاران آمریکایی به پیشنهاد دولت این کشور برای «اصلاح» توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید است. 

آسوشتیدپرس نوشت این طرح الزماً توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را نقض نمی‌کند، اما ممکن است با ملزم کردن ایران به شرایط جدیدی که ایران با آنها موافقت نکرده توافق را از مسیرش خارج کند. 

از جمله ملاک‌های جدیدی که این طرح در صورت تصویب خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است، موارد زیر هستند: تست پرواز، ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک، شامل هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما و «هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای».

پولیتیکو نوشته حتی مارکو روبیو نماینده ایالت فلوریدا که از جمله مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است هم با این طرح مخالفت کرده است.