بهبود روابط ترکیه و ایران یکی از بزرگترین نگرانی‌هاست

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی به بررسی نزدیک شدن عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشت اوضاع رو به تغییر خاورمیانه باعث شده دولت‌های بیگانه برای مقابله با برتری ایران در منطقه، زمینه مشترکی پیدا کنند.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه شاید مهمترین تغییر در منطقه مذاکرات بین دولت‌های عربستان و اسرائیل باشد، آمده است : «هیچ ارتباط دیپلماتیکی بین دو دولت وجود نداشت...(اما) یک رابطه بازتر یک شبه به دست نیامده است بلکه آنها اطلاعات امنیتی درباره دشمنان مشترک از جمله ایران را باهم اشتراک گذاشته‌اند.»

جروزالم پست با بیان اینکه عربستان و اسرائیل دیدگاه مشترکی نسبت به قدرت گرفتن ایران در منطقه دارند، افزود که در سال‌های اخیر نیز گزارشات متعددی از همکاری‌های این دو منتشر شده است.

این روزنامه به یکی از همکاری‌های محرمانه عربستان و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشت که چندی پیش ریاض آزمایش‌هایی را برای از کار انداختن سامانه‌های پدافند موشکی ایران انجام داده بود تا راه برای حمله هوایی اسرائیل هموار شود.

جروزالم پست با بیان اینکه انشقاق و تفرقه بزرگی ممکن است در خاورمیانه رخ دهد، تاکید کرد آمریکا و اسرائیل درپس این تفرقه هستند که می‌خواهند توازن قدرت را تغییر بدهند و تصمیم کنگره درخصوص توافق هسته‌ای ایران، یکی از گام‌های کلیدی در این فرایند است.

این روزنامه در ادامه یکی از بزرگترین نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه را بهبود روابط ایران و ترکیه معرفی کرده و نوشت همکاری نظامی میان این دو و اینکه اتفاقات در سوریه چگونه رقم خواهد خورد از جایگاه ویژه‌ای در این نگرانی‌ها برخوردار است.

جروزالم پست روابط عادی اسرائیل با کشورهای عربی را مهم خوانده و دلیل آن را اینگونه توضیح داد: «از نظر سیاسی، اهمیت عقب راندن ایران کاملا آشکار است...از نظر اقتصادی شاید عربستان چندان نیازی نداشته باشد اما اسرائیل به عنوان یک وارد کننده انرژی می‌توانند از طریق روابط با ریاض، قیمت نفت و بنزین را بسیار پایین بیاورد.»