هیچگونه تبلیغ و نقشه سیاسی پشت حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین نیست

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش خطبه های نماز جمعه امروز تهران پیرامون اهمیت اربعین حسینی اظهار کرد: زیارت اباعبدلله (ع) بروز محبت به آل الله است.

وی با بیان اینکه زیارت اباعبدالله حسین (ع) ثواب و اجر فوق العاده ای دارد ادامه داد: پرشور ترین عبادت ما زیارت اباعبدالله (ع) بوده که پاداش آن هزاران برابر بالاتر از عبادت های جاری ماست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در برخی روایات ثواب زیارت اباعبدالله بالاتر از شهادت در راه خدا ذکر شده است اضافه کرد: اصل زیارت تحولی است که در دل‌ها پدید آمده و زیارت اهل بیت (ع) عشقی است که به خاندان عصمت و طهارت در دلها نهادینه شده است.

حجت الاسلام پناهیان درباره افزایش حضور مردم در راهپیمایی اربعین حسینی عنوان کرد: هیچگونه تبلیغ و نقشه سیاسی پشت آن نیست و این دل ها و اندیشه مردم است که به خاندان عصمت و طهارت اهتمام می ورزند.خداوند متعال دلها را متحول کرده است. قدرت های تبلیغاتی هرگز این توانایی  را ندارند که دل ها را به یکباره و عمیق به یک سو دعوت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دستگاه های تبلیغاتی نمی توانند دل های مردم را متوجه یک موضوعی کنند بیان داشت: اینکه دلها متوجه یک موضوع خاصی می شود فقط کار خدا بوده و از دست دولت ها خارج است.

وی با بیان اینکه سروده های زیادی در باب تحسین اربعین تولید نشده است گفت: نهادهای فرهنگی همچون حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و مراجع نظام هیچکدام نقش آن چنانی در شکل گیری زیارت اربعین نداشتند؛ البته آن را تحسین کرده اند.

وی ادامه داد:  دولت تدبیر و امید با اینکه با 24 میلیون رأی مردم در انتخابات پیروز شد اما زمانی که از مردم خواست تا از یارانه ها انصراف داده و یا ثبت نام نکنند مردم گوش نکردند و کار خودشان را انجام دادند. ما برای زیارت اربعین تبلیغی نکردیم و این دلهای مردم است که به سمت و سوی اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام پناهیان درباره جاماندگان اربعین حسینی و حضور پرشور مردم در راهپیمایی اربعین در تهران افزود: امواج زیارت اربعین کاری می کند که مردم در روز اربعین حسینی در خانه ها نباشند. مردم تهران در این روز از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی پیاده روی می کنند و ما قدرت سازماندهی این دلهای شیدا را نداشته  و این تحولی است که خداوند متعال در دلهای مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه حضور میلیونی مردم در پیاده روی اربعین برای اثبات قدرت مسلمانان است، گفت: زائران اربعین وقتی به سمت کربلا می‌روند آنجا کسی منتظر آنهاست. مسئولان برای سال آینده  باید امکانات را برای 10 میلیون زائر مقدمه‌سازی کنند.آنطور که در قرآن و روایات ذکر شده زیارت اهل بیت (ع) بعد از شهادت آنان همچون زیارت در زمان حیاتشان است و زائرین اربعین حسینی حضور و لذتشان از زیارت اهل بیت را به دیگران منتقل می کنند.