آمریکایی‌ها به‌دنبال تحمیل سیاست‌های خود بر کره شمالی

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین پیرامون مناقشات بین کره شمالی و آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند سیاست های خودشان بر کره شمالی تحمیل کنند، اما دولت کره شمالی چنین اجازه ای  را به آنها نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه آمریکا برای تسلط و کسب حداکثری منافع خود در منطقه شرق آسیا حضور دارد، ادامه داد: آمریکایی‌ها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که دولت دیگری در این منطقه صاحب نفوذ شود و از این نظر با دولت چین و تا حدودی با روسیه و کره شمالی در تعارض است.

 

سفیر سابق ایران در چین افزود: قرار است طبق‌ برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکایی‌ها از قبل طراحی‌ کرده‌اند اقیانوس آرام در آینده به عنوان منطقه نفوذ و اقتصادی شود و لذا از این نظر رقابت شدیدی بین آمریکا، ژاپن، استرالیا از یک سو و از طرف دیگر چین، روسیه و به نوبه‌ای فیلیپین و اندونزی شود.

 

منصوری ادامه داد: آمریکایی‌ها در منطقه شرق آسیا یک تشکیلاتی به نام" اپک" سازماندهی کرده‌اند که قرار است این مجموعه متحدین اقتصادی و سیاسی آنها در منطقه شرق آسیا شده و رقابت بین این دو مجموعه وجود داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها از قدرت گرفتن چین به شدت نگران هستند، بیان داشت: سرعت رشد چین از یک سو و افزایش مشکلات آمریکایی‌ها چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل موجب نگرانی‌ شدید برای آمریکایی‌ها و متحدین آنها در منطقه شرق آسیا شده است. چین اگر به قدرت اول تبدیل شود طبیعتاً برای مجموعه شرق آسیا و آمریکا یک ضعف و مصیبت محسوب می‌شود.

 

سفیر سابق ایران در چین افزود: کره شمالی در راستای رقابت‌پذیری با آمریکا در منطقه حرکت می‌کند و با بدعهدی‌هایی که آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند به این نتیجه رسیده به باشگاه اتمی دنیا وارد شود و نظرات خودش را به آمریکا و متحدین او تحمیل کرده و چین از این سیاست‌های کره شمالی راضی است.

 

منصوری درباره روابط اقتصادی چین و آمریکا تصریح کرد: همانطور که مطلع هستیم چین با آمریکا روابط بسیار گسترده اقتصادی دارند و مازاد تجاری این دو کشور 20 میلیارد دلار در سال است.

 

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها انتظار دارند چین کره شمالی را در اختیار خود داشته باشد، افزود: باتوجه به روابط خوب چین و کره شمالی پکن چنین اقدامی را نمی‌کند.

 

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: سفر اخیر ترامپ به چین به نوعی برای جلب نظری همکاری این کشور بود، البته به نظر می‌رسد باتوجه به عملکرد دولت آمریکا بعید است، موفقیتی در این راستا داشته باشد.

 

وی افزود: اگر آمریکا و کره شمالی بخواهند به یک تفاهم یا نتیجه‌ای برسند که بدون جنگ مشکلات‌شان حل شود،‌ این اقدام در کوتاه مدت صورت نمی‌گیرد چرا که آمریکایی‌ها مجبور هستند یا دست از مواضع‌شان بردارند یا اینکه وارد جنگ شوند.

 

سفیر سابق ایران در چین گفت:‌ در دو ماه گذشته مقامات آمریکایی نشان دادند که نسبت به هر دو قضیه مردد هستند چرا که آمادگی جنگ را نداشتند و می‌دانند تبعات گسترده‌ای دارد و از طرفی آمادگی رفتار قانونی با دولت کره شمالی را ندارند.