غربی­‌ها در قبال برجام دچار دوگانگی در تصمیم‌گیری شده­‌اند

«فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل ، در خصوص مواضع اخیر موگرینی مبنی بر اینکه اروپا نگرانی‌های مشترکی با آمریکا درباره برنامه موشکی ایران دارد، با اشاره به اینکه غربی­‌ها در قبال برجام دچار دوگانگی در تصمیم‌گیری شده­‌اند، بیان داشت: یک نکته را نباید فراموش کرد و آن عبارت است از اینکه اتحادها علیه ایران علنی صورت نمی‌گیرد، بلکه پشت درهای بسته انجام می‌شود.

وی با توجه به اینکه نمی‌توان به‌سادگی گفت اتحادیه اروپا به دنبال حفظ روح برجام است، گفت: تبیین سیاست خارجی کشورها بر اساس مواضعی که پشت تریبون‌های بین‌المللی اتخاذ می‌کنند، اقدام نادرستی محسوب می­‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برجام یک توافق‌نامه بین‌المللی است، افزود: موضوع جالب این است که کشورهای غربی هم به دنبال عدم نقض برجام و هم عدم پایبندی به آن هستند. آن­ها می‌خواهند برجام از بین نرود و در عین‌ حال به آن پایبند نباشند.

وی با اشاره به اینکه مسئله برجام باید کنار گذاشته شود، بیان داشت: ایران باید به دنبال ادامه سیاست خارجی خود باشد. هر عهدنامه‌ای یک دوره حیات دارد و حیات اکثر آن­ها تمام می‌شود. هیچ­کدام از این عهدنامه‌ها در زمان اجرا به نفع ایران نبوده است. این موضوع یک حربه محسوب می­‌شود؛ چراکه ایران خاری در چشم دشمنان خود شده است.

باقریان با توجه به آن دسته از کشورهای غربی که کنش گران اصلی در ارتباط با کشورمان هستند، گفت: ایران به عنوان یک عامل افتراق بین آن‌ها تبدیل شده است. غربی­ها هم به دنبال ارتباط با کشورهای دوست خود هستند و هم تلاش می­‌کنند از مزیت همکاری با ایران بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه یک دوگانگی در بین غربی­‌ها در این زمینه مشاهده می­‌شود، اشاره داشت: این دوگانگی از طرف ایران نیست. مسئله برجام باعث شده که غربی­‌ها دچار دوگانگی شوند و تصمیم‌گیری برای این کشورها سخت شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ متخصص ارسال سیگنال است، افزود: رئیس‌جمهور آمریکا سیگنال را می‌فرستد و منتظر برگشت آن است. بسیاری از مواضع ترامپ در این زمینه مربوط به اتحادیه اروپا است.

وی با توجه به مواضع اخیر رئیس‌جمهور فرانسه گفت: امانوئل ماکرون که خواستار حفظ برجام بود، اخیراً اعلام کرد که باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود. این موضوع نشان می­‌دهد که غربی­‌ها دچار دوگانگی در تصمیم‌گیری شده­‌اند. این دوگانگی برجام را به روح و جسم آن تقسیم کرده است. این در حالی است که برجام چارچوبی یکپارچه است. نمی‌توان آن را تفکیک کرد.