رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از نگرانی برای وقوع موج سوم شیوع ایدز خبرداد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس صداقت در نشستی با خبرنگاران در هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها این نگرانی را ناشی از تغییر الگوی انتقال بیماری و وارد شدن گروه هایی به جز گروه های درگیرکنونی اعلام کرد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوه انتقال ایدز از روش استفاده مشترک از وسائلی چون سرنگ، به شیوه انتقال ازطریق رابطه جنسی محافظت نشده گرایش یافته است.

صداقت، شیوع استفاده از داروهای روان گردان و جوانی جمعیت کشور را در این زمینه موثر دانست و افزود: استفاده این داروها بخصوص در جوانان و نوجوانان میل کاذب جنسی ایجاد می کند که موجب افزایش رفتارهای پرخطر دراین باره می شود.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از افزایش شیوع مبتلایان ایدز در زنان از طریق جنسی خبرداد.

صداقت گفت: از هزار و ۵۳۸ مورد ثبت شده ابتلا به ایدز در سال ۸۰،۷۵ نفر از راه جنسی به این بیماری مبتلا شده بود ند و این رقم در سال ۸۸، به ۲۵۹ مورد ابتلا، در هزار و ۴۷۶ مورد ابتلای ثبت شده، ‌ رسیده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از سال ۶۵ تا ابتدای تیر امسال ۲۱ هزار و ۴۳۵ مورد ابتلابه ویروس اچ آی وی ثبت شده است، افزود: ۴۶ درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هستند.

صداقت این آمار را نشان دهنده شیوع این بیماری در سنین کمتر از ۲۵ تا ۳۴ سال دانست.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۲ و نه دهم درصد مبتلایان ایدز از طریق استفاده از وسایل تزریقی مشترک و ۱۵ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده به ایدز مبتلا شده اند و علت ابتلای ۱۹ درصد از مبتلایان نیز ناشناخته است.

صداقت نقش رسانه‌ها، بخصوص صدا و سیما را دراطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم به خطرات بیماری ایدز مهم دانست.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم افزایش فعالیت های اطلاع رسانی رسانه ها، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز باید در قالب‌های آموزشی از جمله مهارت‌های زندگی نقش خود را در اطلاع رسانی به دانش آموزان مقاطع مختلف پر رنگ تر کند.

بیماری ایدز نخستین بار درسال ۱۳۶۵ با مبتلا شدن یک کودک هموفیلی از طریق فرآورده خونی در کشورمشاهده و اواسط دهه ۷۰ نیز وزارت بهداشت متوجه شیوع این بیماری از طریق مصرف‌کننده تزریقی شد.

وزارت بهداشت از سال ۸۱ تاکنون دو برنامه استراتژیک کنترل ایدز در کشور اجرا کرده است.

برنامه سوم کنترل ایدز این وزارتخانه نیز از ابتدای امسال آغاز شده است و تا سال ۹۳ ادامه دارد .