به گزارش مهر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه در حاشیه صحن علنی مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص درخواست اخیر رئیس جمهور آمریکا برای بازگرداندن پهپاد جاسوسی این کشور گفت: اوباما به این واقعیت بی توجه است که یک تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و این در عرف بین المللی یک تخلف شناخته شده است.

وی با بیان اینکه ایران با تکیه بر توانمندیهای علمی خود موفق شد که این تجاوز هوایی را به بهترین شکل کنترل و با آن برخورد کند، گفت: کلیه تبعات مترتب بر تجاوز آمریکا به حریم هوایی باید توسط آنها تحمل شود نه اینکه درخواست استرداد هواپیمای جاسوسی را از ایران کند.

بروجردی همچنین تاکید کرد که هیچ گونه استردادی میان ایران و آمریکا در موضوع پهپاد جاسوسی انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که اوباما در خصوص پهپاد این کشور درخواست رسمی کرده است، گفت: درخواست رسمی غیر از مصاحبه آقای اوباما است چرا که درخواست رسمی برای بازگرداندن این پهپاد باید توسط سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع این کشور انجام شود که این به هیچ وجه تاکنون اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص لزوم عذرخواهی رئیس جمهور آمریکا از ایران گفت: عذرخواهی رئیس جمهور آمریکا کف مطالبات ما است و آنها باید همه خسارت ها در زمینه این پهپاد جاسوسی را به ایران پرداخت کنند چرا که ما در زمینه کشف و کنترل این هواپیمای جاسوسی انرژی بسیاری را صرف کرده ایم.

بروجردی در ادامه به راه اندازی سفارت مجازی آمریکا در تهران نیز اشاره کرد و گفت: سفارت مجازی در کنوانسیون های بین المللی جایی ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها بعد از اینکه انگلیس را به عنوان دیده بان خود در ایران از دست دادند به دنبال راهی برای جاسوسی و ادامه سیاست های خود در قبال ایران بودند که این توطئه هم در نطفه خفه شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخیرا برخی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح کرده اند که ایران به دنبال تبادل پهپاد جاسوسی آمریکا با موشک های اس ۳۰۰ است، گفت: بر اساس سخنان جانشین فرمانده کل سپاه ایران دومین کشور دارای توانمندی ساخت پهباد در جهان است و توانمندی های بالایی در ساخت فناوری های فوق مدرن دارد لذا هیچ نیازی به چین و روسیه برای استفاده از این فناوری ها نداریم.

وی با بیان اینکه اس ۳۰۰ موضوعی جدایی از پهپاد جاسوسی آمریکا است، گفت: کشور روسیه در زمینه موشک های اس ۳۰۰ به ایران بدهکار است و به قرارداد عمل نکرده است و بر طبق مفاد قرارداد میان ایران و این کشور باید خسارت هایی را نیز به کشور ما پرداخت کند.

بروجردی همچنین با تاکید بر لزوم روابط تجاری میان ایران و سوریه گفت: بر اساس آخرین اطلاعات من علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری ایران و سوریه قرار است، در آینده ای نزدیک به کشور سوریه سفر کند.