نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر آغاز شد

هفتمین نشست وزرای امور خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر دقایقی قبل با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو گشایش یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته بدین منظور راهی مسکو شد و هیأتی متشکل از کارشناسان سیاسی، حقوقی، مرزی و دیگر حوزه‌های مرتبط ظریف را همراهی کردند.

وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در بدو ورود به مسکو و در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفته بود: تا الان 49 اجلاس کارشناسی برگزار و در دو سه روز گذشته اجلاس ویژه کارشناسی برای آماده سازی اجلاس وزرا برگزار شده و اجلاس وزرا هم برای آماده سازی اجلاس سران است که قرار است در آینده در قزاقستان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی در بحث کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر داشتیم، اظهار داشت: 12 سند در کنار کنوانسیون در حال مذاکره است که برخی ممکن است به اجلاس سران برسد. قصد کشورهای ساحلی این است که تا حد ممکن در طرح کنوانسیون در اجلاس آینده سران پیشرفت داشته باشند.

ظریف افزود: در بیشتر حوزه‌ها توافق حاصل شده ولی تا زمانی که در همه زمینه‌ها درباره کنوانسیون به توافق نرسیم، کنوانسیونی نیست که به اجلاس آستانه برده شود. در حوزه‌هایی که همه کشورها هم نظر بودند و یا بعد از این مدت طولانی مذاکرات هم نظر شده‌اند، یکی ممنوع بودن حضور نظامی خارجی در خزر است که با تلاش بسیار زیاد به دست آمده و الان بر سر آن اجماع است و دیگری ضرورت استفاده از پرچم این 5 کشور برای کشتیرانی که این هم بعد از مذاکرات طولانی به دست آمده است. بحث‌های دیگر مثل منافع اقتصادی در خزر، همکاری‌های زیست محیطی، حفظ آبزیان خزر موضوعات بسیار مهمی است که در برخی موارد حتی به نتیجه رسیده و در حال اجرا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این اجلاس دو روزه قرار نیست سندی تولید کند بلکه قرار است سندها را برای اجلاس سران آماده کند که انشاءالله در جلسه آستانه سران بتوانند درباره آن تصمیم نهایی اتخاذ کنند.

آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی قبل از این سفر اعلام کرده بود قرار است در این نشست، مفاد پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، راه‌های نهایی کردن کنوانسیون و همچنین تهیه مقدمات تنظیم دستور کار و ارزیابی اسناد برای امضاء‌ در اجلاس روسای جمهوری، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.