به گزارش فارس، وی افزود: جناحبندیهای متعارف کشور ما در طول سه دهه گذشته معمولا با عناوینی مثل اصولگرا در مقابل اصلاحطلب، رادیکال در برابر جریان محافظهکار، خط چپ در مقابل خط راست و همچنین در اوایل انقلاب خط یک در برابر خط سه داشته است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این جریان دوگانه در اشکال و زمان‌های مختلف به عنوان دو جریان درون نظام و سیستم تعریف شده است.

صفارهرندی ادامه داد: در پاسخ امام به نامه‌ آقای محمدعلی انصاری که منشور برادری معروف شده است ایشان درباره دو جریان مختلف آن زمان که جامعه روحانیت و جامعه روحانیان مبارز بود می‌فرمایند این هر دو را کسانی می‌دانم که دل‌هایشان وابسته به نظام است و هردو خیر و صلاح نظام را می‌خواهند و هر دو جریان فرزندان معنوی من هستند.

وی یادآور شد: دو گروهی که تا آستانه انتخابات ۸۸ به عنوان دو جریان درون نظام تلقی می‌شدند بعد از اتفاقات انتخابات ۸۸ یک جابه‌جایی‌ها و تحولاتی را در درون خود تجربه کردند و شاید بتوان گفت نگاهی که قبل از انتخابات سال ۸۸ به این دو جریان داشتیم دستخوش تغییرات شد و چون این تغییر به وجود آمده است جریان‌شناسی ما رسیدگی بیشتر می‌طلبد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در هر دو جبهه معطوف به اصلاح‌طلب سابق و هم در جبهه اصولگرای سابق این تغییرات به نوعی مشهود است.

صفارهرندی ادامه داد: امروز وقتی گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چگونه می‌اندیشند؟ بهترین جواب آن است که خود آنها گفته‌اند را باید بپذیریم.

وی ادامه داد: از داخل جبهه اصلاحات در حال حاضر چند صدا درمی‌آید طبیعتا از سه‌صدایی که با هم متضاد هم هستند یک صدا ناظر به حضور حداکثری بدون هرگونه پیش شرط در انتخابات آینده است که چند روز پیش کواکبیان آن را اعلام کرد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: یک صدا هم که عمدتا در خارج از کشور هست ولی به نمایندگی از داخل کشور حرف می‌زنند که آن نگاه نماینده جریان تحریم‌کننده انتخابات است و به صورت رسمی هم اعلام می‌کنند که در انتخابات آینده به هیچ وجه مشارکتی نخواهند داشت و تحلیل‌شان هم این است که مشارکت در سازوکارهای درون نظام بیشتر از آنکه به نفع آنها باشد به نفع نظام تمام می‌شود البته این جماعت تحریم کننده مشخص‌ترین افرادشان در بیرون از کشور هستند و در داخل کشور چهره شاخصی وجود ندارد.

صفارهرندی تصریح کرد: جریان سومی که وجود دارد که به نظر می‌رسد دارای تعداد بیشتری است و شاکله اصلاح‌طلبی را باید در آن نقطه جست‌وجو کرد جریانی است که با سخنرانی آقای خاتمی مربوط به شرکت مشروط در انتخابات است و موضعی است که چندین بار تاکنون سایر اعضای این جریان نیز تکرار کردند.

وی یادآور شد: آنها شرایط خود را برای حضور در انتخابات شامل مسائلی چون اینکه فضای سیاسی کشور باید تعدیل شود، کسانی که در حوادثبعد از انتخابات ۸۸ دستگیر شده‌اند آزاد شوند، از آنها عذرخواهی کنند و به نوعی همه قضایای پیش‌آمده در دو سه سال گذشته را فراموش کنند و سر نقطه اول برویم و همچنین شرایط رسانه‌ای را هم به نفع جریان مطلوب ما تنظیم شود، می‌دانند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این پیش‌شرط‌ها را آقای خاتمی با این فرض مطرح می‌کند که نظام به حضور ما در انتخابات نیاز دارد و اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم انتخابات کم رونق خواهد بود بنابراین ما می‌توانیم برای آمدن خود در انتخابات برای حکومت شرط بگذاریم.

صفارهرندی گفت: آنچه در جلسات داخلی این گروه می‌گذرد حاکی از آن است که صداهای متفاوتی به گوش می‌رسد که کاملا مخالف با نگاه بروز داده آنها است و آن اینکه ارزیابی مجموعه‌های اصلاح‌طلب این است که نظام خیلی هم به حضور اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات برای برگزاری انتخابات آبرومند نیازمند نیست پس درست این است که ما بگوییم که این ما هستیم که باید به نظام امتیاز بدهیم و نظام مجبور به دادن امتیاز به ما نیست.

وی تصریح کرد: امتیازی هم که ما می‌دهیم این است که به همه شرایط تن بدهیم حتی اگر افراد ما را رد صلاحیت کردند به دلیل محکومیت‌هایی که در جریان فتنه داشتند. پس ما باید تحمل کرده و افرادی را انتخاب کنیم که احتمال حذف شدن آنها کمتر است؛ یعنی کسانی که در قضایای اخیر مشخص شده نباشند ولی دلبستگی‌هایشان به جریان اصلاحات زیاد باشد، می‌توانیم آنها را در میان میدان بفرستیم و با تکیه بر آنها یک جریان حداقلی را در مجلس داشته باشیم.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: هر اصلاح‌طلبی که می‌خواهد در انتخابات بیاید مادام که نقشی در قضایای مربوط به فتنه نداشته است می‌تواند حضور داشته باشد ولی باید تکلیف خود را با فتنه مشخص کنند؛ یعنی بگوید که آیا او به عنوان اصلاح‌طلب با اصلاح‌طلبی که خیابان‌ها را به آشوب می‌کشید فرقی می‌کند یا اینکه هر دو یکی هستند.

صفارهرندی یادآور شد: اگر هر دو یکی هستند که طبیعتا نمیشود به فتنهگر اجازه حضور در صحنه سیاسی نظام را داد و هرکس که تابلوی اصلاحطلبی را در دست گرفت و وارد این صحنه شد باید قبل از هر چیز باید موضع خود را درباره قضایای سه سال گذشته مشخص کند تا تکلیف مردم هم روشن شود.