آمریکایی ها به کارآفرینان ایتالیایی هشدار می دهند که با ایران کار نکنند

کارشناسان اقتصادی ایتالیا اعلام کردند آمریکایی ها به کارآفرینان ایتالیایی هشدار می دهند که با ایران کار نکنند.

خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) در گزارشی با عنوان «موسسه آمبروزتی: ایران می تواند یک فرصت بلوک‌شده باقی بماند» نوشت ایران برای ایتالیا و اروپا می تواند به مثابه یک فرصت بزرگ اقتصادی باشد که آنها به دلیل بلوکه شدن احتمالی نظام بانکی‌شان توسط آمریکا (به سبب مبادلات تجاری با ایران)، حداقل در بخش سرمایه گذاری های بزرگ عمرانی امکان بهره برداری از آن را ندارند.

خبرگزاری ایتالیا با اشاره به دومین نشست اخیر اقتصادی ایتالیا و ایران در رم که بیش از 200 کارآفرین و سرمایه‌گذار ایتالیایی در آن حضور داشتند با خانم «مارینا میرا درکوله»، کارشناس ارشد و مدیر پروژه ایران در موسسه امبروزتی در این باره گفت و گو کرده است.

درکوله معتقد است ایتالیا امسال نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا است؛ اما 30 میلیارد یورو توافقات همکاری امضا شده بین دو کشور که کمپانی های بزرگی مانند سایپم یا راه آهن ایتالیا در آن حضور دارند، عملأ تحرکی نداشته است.

وی افزود: مجموع نظام بانکی ایتالیا، به دلیل ارتباطش با آمریکا و ریسک پرداخت جریمه های سنگین در صورت رعایت نکردن تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا که ربطی با برنامه‌ای هسته‌ای ندارند، متوقف است. همه بانک هایی که با آمریکا در ارتباط هستند و با دلار کار می کنند، فلج شده اند. تنها بانک‌های کوچک منطقه ای یا آنهایی که ارتباط چندانی با آمریکا ندارند، مانند بانک ایتالیایی پوپولاره دی سوندریو، کار می کنند.

در این گزارش آمده است ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید وضع را بدتر از پیش کرد و مصداق آن تحریم های جدیدی بود که به ایران اعمال شد. در کنار آن، بانک ها و شرکت های ایتالیایی که قرار بود در همایش اخیر اقتصادی ایتالیا و ایران که از سوی موسسه امبروزتی هماهنگ شده بود شرکت کنند، نامه عجیبی را به امضای «اتحاد علیه ایران هسته ای» دریافت کردند. این نامه حاوی این هشدار بود که با توجه به استراتژی جدید ترامپ در ارتباط با ایران که در تاریخ 13 اکتبر گذشته اعلام شد، تجارت با ایران مقرون به صرفه نیست. دریافت کنندگان نامه، توصیه نویسندگان آن را به مثابه یک تهدید تلویحی تلقی کردند و به همین منظور سازمان دهندگان همایش امبروزتی درباره آن از مقامات آمریکایی در رم توضیح خواستند.

مارینا میرا درکوله افزود: «به ما گفته شد که سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای فاقد مسئولیت سیاسی است و به نامه مذکور اهمیت ندهیم». اما از یک سو تهدید بر جای خود باقی ماند، از سوی دیگر دشواری های ارزیابی بایسته (Due diligence) شرکت های ایتالیایی برای تعیین اینکه طرف های آنها در ایران در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند یا خیر می تواند باعث ترس و نگرانی بشود.

به گفته درکوله «کار به جایی رسیده است که در بخش خصوصی بسیاری از شرکت ها تقریبأ خسته شده‌اند و این احتمال وجود دارد که فرصت سرمایه‌گذاری در ایران به عنوان یک فرصت اقتصادی، از دست برود». از سوی دیگر همانطور که اخیرأ در اجلاس گفتگوهای مدیترانه در رم نیز مطرح شد، ایران نیز ممکن است از اروپا خسته شود و بیش از پیش نگاه خود را متوجه شرق و کشورهایی مانند چین و هند و ژاپن و کره کند. البته باید گفت در رابطه با توافق های امضا شده به ویژه در بخش راه آهن، حرکت هایی مشاهده شده است. در رابطه با ضمانت هایی که شرکت ها پیش‌تر آن را از ساچه دریافت می کردند و قرار است از این پس از اینویتالیا بگیرند، باز هم مشکل بانکی وجود دارد.

درکوله در پایان گفت: «البته نباید کاملأ بدبین بود. نزدیک به دو سوم صادرات ما به ایران متشکل از ماشین آلاتی است که به مصرف نوآوری فناوریها در ایران می رسد. حوزه شرکت های کوچک و متوسط نیز نیازمند سرمایه گذاری های عظیم نیست». اما به فاصله دو سال از سفر حسن روحانی به ایتالیا به عنوان نخستین سفرش به اروپا، خوش بینی آن زمان نسبت به نقش هادی ایتالیا در بازگشایی بازار ایران به سوی جهان، بسیار کمتر شده است.