ترامپ هیچ سیاستی برای خاورمیانه ندارد

با گذشت 9 ماه از ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، سیاست خارجی آمریکا با یکسری موانع همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: حمله یکجانبه به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی، عدم تأیید پایبندی ایران به برجام به این امید که اتحادیه اروپا و کنگره اقداماتی علیه ایران اتخاذ کنند اما دقیقاً هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد و هم‌اکنون نیز اعلام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (در شرایطی که وزیر خارجه آمریکا گفته است که سفارتخانه آمریکا را تا سالها به قدس انتقال نمی‌دهند).

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با این مقدمه ادامه داد، نتایج این سیاست خارجی دولت ترامپ، کژرفت، بی‌ثباتی و پیدایش ائتلاف روسیه و ایران و نه آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه بوده است.

«اریک ادلمن» سفیر سابق آمریکا در ترکیه روز پنجشنبه هفته گذشته در کمیته نیروهای مسلح سنا گزارشی را ارائه کرد و به سناتورها درباره سیاست‌های ترامپ گفت: «سیاست‌های دونالد ترامپ در منطقه تا این نقطه از زمان، گرچه تا حد زیادی با تکیه بر لفاظی‌های مختلف بوده است، اما در واقع ادامه همان سیاست‌های رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است».

وی سپس با اشاره به این مطلب که رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد متفاوتی در مقایسه با رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در قبال خاورمیانه ندارد، هشدار داد امروز دو تهدید اصلی و در هم آمیخته برای منافع آمریکا در خاورمیانه وجود دارد.

این مقام آمریکایی در اولین مورد به هژمونی ایران در منطقه اشاره کرد و آن را یک تهدید برای منافع آمریکا دانست و تهدید دوم را مقاومت افراط‌گرایی اسلام سنی حتی بعد از از بین رفتن خلیفه داعش در سوریه و عراق دانست و  سپس تصریح کرد که این دو تهدید، بحران‌های زیادی را برای منطقه به همراه داشته است.

واشنگتن‌پست در ادامه با اشاره به این موارد نوشت، ترامپ فاقد درک کافی این خطرات است و تیم وی، رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص فوریت و اضطرار اوضاع منطقه متقاعد نکرده‌اند.

ادمن اینگونه گفت: «اظهارات اخیر متیس مبنی بر اینکه ارتش آمریکا برای جلوگیری از پیدایش مجدد داعش در سوریه باقی می‌ماند، یک گام اول ضروری بود اما متأسفانه هیچ گام دوم و سومی ظاهراً در کار نیست».

این گزارش ضمن اشاره به اینکه هیچ نشانه‌ای از درک این موضوعات و تهدیدات منطقه در ترامپ قابل مشاهده نیست، نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا فقط تهدیداتی که از طرف سنی‌ها به وجود آمده بود را درک کرد که این امر موجب ایجاد ممنوعیت غیرسازنده برای مسلمانان و مطرح شدن حجم زیادی از لفاظی‌ها در این زمینه شد.

واشنگتن‌پست در خصوص روابط ایران و روسیه نوشت، بعید است که روسیه روابط خود با ایران را به بهای نزدیک شدن به آمریکا، کاهش دهد.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد نوشت که تأکید مجدد بر نفوذ آمریکا، سرمایه‌گذاری بر روی روابط مشارکتی اسرائیل و سنی‌ها، به کارگیری قدرت سخت و قدرت نرم و ترویج نهادهای اقتصادی و سیاسی مؤثر برای جلوگیری از بازگشت مجدد افراط‌گرایی همگی در حال حاضر امیدهای واهی هستند.

واشنگتن‌پست در پایان نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا و تیم وی که ساده‌لوح و کوته‌فکر هستند، اقدامات تحریک‌آمیز را جایگزین سیاست منسجم کرده‌اند و این خبر بدی برای امنیت ملی آمریکا و صلح، ثبات و رفاه منطقه‌‌ای است.