اتحاد آمریکا و فرانسه علیه ایران

پایگاه آمریکایی "واشنگتن تایمز" با انتشار گزارشی از اتحاد آمریکا و فرانسه علیه برنامه موشکی [دفاعی] ایران سخن به میان آورده و نسبت به این موضوع ابراز خرسندی کرده است.

در این گزارش می خوانیم:
«آمریکا و فرانسه علیه گسترش برنامه موشک های بالستیک ایران متحد شدند. آمریکا و فرانسه اعلام کردند که این دو کشور عضو ناتو، در کنار یکدیگر برای بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از گسترش قابلیت های موشکی خود، کار خواهند کرد. دولت اوباما با توافق هسته ای خود با ایران، تهران را در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای قرار داد و منابع مالی مورد نیاز این کشور برای طی این مسیر را از طریق لغو تحریم ها تامین کرد.

اما اکنون ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در سفر خود به واشنگتن به روشنی اعلام کرده است که فرانسه و آمریکا مصمم هستند به خاطر برنامه موشک های بالستیک ایران، فشارها بر این کشور را "با قدرت" افزایش دهند و احتمالا در این راستا از تحریم های جدید استفاده خواهند کرد. وزیر امور خارجه فرانسه تا آن حد پیش رفته که از "وسوسه های سلطه جویانه" ایران سخن به میان آورده و گفته است: "آن ها از این حرف خرسند نیستند اما من بر آن تاکید دارم: وسوسه های سلطه جویانه ایران در منطقه موضوعی است که باید سریعا به آن رسیدگی شود و ما در چارچوب روند صلح در عراق و سوریه جلوی این فرآیند را خواهیم گرفت."

آقای لو دریان در ادمه گفت: "ما کاملا مصمم هستیم تا بسیار با قوت، از توسعه قابلیت های موشکی بالستیک ایران -که به صورت روزافزونی در حال برجسته شدن است- جلوگیری کنیم."

اکنون که فشار تحریم های گذشته از دوش ایران برداشته شده است، دولت ترامپ و کشورهای متحد آمریکا -از اعضای ناتو- به دنبال راه هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران هستند و به نظر می رسد تحریم های جدید به زودی علیه ایران اعمال شود؛ ایران نیز نارضایتی خود از این موضوع را اعلام کرده است.

در این میان اسرائیل نیز نسبت به توسعه سلطه ایران در منطقه نگران است و به روسیه اعلام کرده است به تهران اجازه نخواهد داد از طریق پایگاه های خود در سوریه، اسرائیل را تهدید نماید.

استراتژی امنیت ملی جدید پرزیدنت ترامپ نیز بر مقابله با تهدید جهانی تهران تاکید کرده است.»

گفتنی است ماه گذشته نیز رهبران آمریکا و فرانسه در یک تماس تلفنی برای مقابله با ایران و حزب الله توافق کردند و کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در یک تماس تلفنی در خصوص مقابله با "فعالیت‌های منطقه ای بی‌ثبات کننده" جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان توافق کرده اند.

در حالی که اقدامات خصمانه و مداخله جویانه فرانسه علیه ایران در ماه های اخیر بارها تکرار شده است، رئیس جمهوری این کشور در روزهای گذشته از روابط خوب میان دو کشور ابراز خرسندی کرده است.
ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس روز دوشنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار و استوارنامه خویش را تسلیم کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در این دیدار گفت: «فرانسه مایل به گفت‌وگو با ایران درباره تحولات منطقه‌ای است و از روابط خوب بین وزارتخانه‌های دو کشور خرسند است.»