واکنش ظریف به اتهام خطرناک آمریکا

محمد جواد ظریف که برای شرکت در پنجمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ، جمهوری آذربایجان و ترکیه به باکو سفر کرده است، گفت : پیگیری اتهام بی پایه امریکا را از طریق شورای امنیت سازمان ملل درجلسات آتی نیز را دنبال خواهیم کردو البته موضوع را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل متحد رسانده ایم .

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل طی روزهای اخیر با نشان دادن قطعاتی از موشک های شلیک شده به عربستان سعودی ادعا کرد که ایران موشک در اختیار یمنی ها قرار داده است.. وزیرامور خارجه کشورمان افزود: این اقدام امریکایی ها یک اقدام تحریک آمیز هست و یک حرکت هدفدار بسیار خطرناک است که با طرح اتهام ها تلاش می کنند حمایت های خود را از بمباران مردم بیگناه یمن پوشش بدهند و پنهان کنند .
ظریف گفت : همچنین با طرح این قبیل اتهام ها تلاش می کنند سایر اقدامات خطرناک خود را در منطقه از جمله اقدام بسیار خطرناکی که در مورد قدس شریف داشتند و موجب محکومیت جامعه بین المللی شده را سرپوش بگذارند.

** در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر دو موضوع به آینده موکول شد 
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد نشست اخیر پنج کشورساحلی دریای خزر در مسکو گفت : طیف وسیعی از مسائل در این نشست مطرح شد ولی مسائل اختلافی و دو موضوع محل خط مبدا و بستر و زیر بستر به توافق های آینده موکول شد.  ظریف در مورد سهم ایران از دریای خزر ، اظهار داشت : این نشست در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بود و این کنوانسیون قرار نبود که در مورد تقسیم دریا و تعیین سهم صحبت بکند ، بسیاری از نقاط مورد نظر ما مخصوصا در مورد عدم استفاده کشورهای غیر ساحلی از دریای خزر و عدم حضور کشتی های نظامی کشورهای غیر ساحلی از دریای خزر ، تعیین محیط های اختصا صی کشورها برای ماهیگیری در روی بستر ومسائل مربوط به محیط زیست دریای خزر، در این نشست بررسی شد . وی افزود: ولی در خصوص دو موضوع دیگر، کار به توافق آینده موکول شد یکی در مورد محل خط مبدا که قرار شد در یک توافق پنج جانبه دیگر با توجه به ویژگی هایی که مخصوصا جمهوری اسلامی دارد این توافق صورت بگیرد و دیگری هم بحث بستر هست و منابع زیر بستر که آن هم موکول به توافق جداگانه شد .  در این کنوانسیون اصول کلی و چارچوب های همکاری در دریای خزر بررسی شد و وارد حوزه های اختلافی نشد.

**ساختار جدید وزارت امور خارجه در چند هفته آینده اجرا می شود
محمد جواد ظریف ازاجرای ساختار جدید وزارت امورخارجه کشورمان طی چند هفته آینده و تقویت دیپلماسی اقتصادی بر اساس این ساختار خبر داد. گفت : سازمان اموراداری و استخدامی ساختار جدید وزارت خارجه را تصویب و یک ماه و نیم پیش ابلاغ کرده و ما مقدمات لازم شامل جابجایی فیزیکی نیروها ومقدمات نرم افزاری را برای اجرای سریعتر ساختار جدید فراهم کرده ایم .
پنجمین نشست وزیران امور خارجه سه کشور ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان امروز در باکو برگزار می شود.