به گزارش ايسنا، حجتالاسلام مصطفي پورمحمدي با حضور در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر با اشاره به اينكه امام حسين(ع) تأكيد دارد مرا به خاطر اسلام دوست بداريد، گفت: اينكه ما ميگوييم كشورمان اسلامي شود شعار نيست. چرا كه كانون ارزشها اسلام است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهتر شدن فضای دانشگاه‌ها، ادامه داد: باید خدا رو شکر کنیم که امروز فضای دانشگاه‌های ما فضای دین‌داری است. البته باید مدارجی طی شود تا به این جا رسید. گاهی اوقات عجله می‌شود و گفته می‌شود هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم. هر چند ما نیز این فاصله را قبول داریم ولی هنر آن است که در این جهت گام برداشته و حرکت‌های خوبی انجام دادیم.

پورمحمدی که در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سخن می‌گفت، تصریح کرد: امروز خوشحالیم که جامعه پزشکی ما بخش بزرگی از نیازهای ما را تأمین کرده است. رشته‌های مختلف این علم در بالاترین سطح در کشور تدریس و تحقیق می‌شود. بیماری‌های سخت در کشور درمان می‌شود. پوشش درمانی از سطح قابل قبولی برخوردار است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت. وی در پاسخ به این سؤال که «چرا بعد از سی سال از انقلاب، اختلاس به این بزرگی رخ می‌دهد؟ چرا درباره این حادثه کسی مسئولیت نمی‌پذیرد؟ چرا کسی به دنبال برخورد با متخلفین نیست؟» گفت: من هم با شما هم عقیده‌ام. این‌که پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی این اتفاق بیفتد، بسیار ناگوار است. این حجم از تخلف و سوء استفاده اتفاق بدی است. برخی شواهد از گذشته هشدارهای جدی را به ما می‌داد ولی الآن شدت پیدا کرد. وقتی به دوستان در حوزه‌های مختلف مدیریتی به خصوص اقتصادی یادآوری و تذکر می‌دادیم که نمی‌توان اقتصاد را با روش‌های سنتی مدیریت کرد، نادیده گرفته می‌شد. متأسفانه خیلی از آقایان به روش‌های سنتی عادت کرده بودند و وقتی به آن‌ها تذکر داده می‌شد صرفاً چند تا سیستم و کامپیوتر آماده می‌کردند ولی این طور نبود که تا آخر خط بروند و از تمام ظرفیت این سیستم‌ها استفاده شود.

پورمحمدی ادامه داد: قبلاً هشدار داده شده بود که اگر بی‌توجهی شود هر لحظه چنین حادثه‌ای دامن گیر دستگاه اقتصادی می‌شود. حال این حادثه ناگوار اتفاق افتاد. اما این‌که شما اشاره می‌کنید کسی مسئولیت نمی‌پذیرد هم اتفاق بدی است. این تخلف در خلأ و بین زمین و آسمان که اتفاق نیافتد. به هر حال در یک دایره مدیریتی اتفاق افتاده است. باید بپذیریم جاهایی خطا و نقطه ضعف داریم. اگر ضعف‌های خود را قبول نکنیم دنبال علاج و راه حل آن نیز نخواهیم رفت.

وی در پاسخ به سؤال دیگر این دانشجو مبنی بر این‌که «چرا تلاش می‌شود این تخلف کوچک شمرده شود؟»، گفت: این طور نیست که این تخلف کوچک شمرده شود. حداقل مسئولین قوه قضائیه که به دنبال برخورد جدی و مجازات عوامل این حادثه هستند، به هیچ وجه این تخلف را کوچک نشمرده‌اند. این نکته را بارها گفته‌ایم و تأکید می‌کنیم که کسی نمی‌تواند بر دستگاه رسیدگی کننده این پرونده فشار بیاورد. مقام معظم رهبری نیز در دو سخنرانی با عبارت‌های جدی نسبت به پیگیری این پرونده تأکید داشته‌اند. تلاش جدی در قوه قضائیه در حال انجام است تا به این پرونده به خوبی رسیدگی شود و از پیش داوری پرهیز کنیم. اگر کسی مجرم شناخته شد به جرم او رسیدگی می‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که «چرا زمانی که در دولت حضور داشتید به دفاع از رئیس جمهور می‌پرداختید ولی حالا که دست‌تان از سفره دولت کوتاه شد به فکر انتقام افتاده و از عملکرد دولت انتقاد می‌کنید؟» تصریح کرد: وقتی که در دولت هستم همکار دولت شمرده شده و باید به طور جدی به دولت کمک کرده و در فعالیت‌های دولت همکاری داشته باشم و بر نقاط مثبت دولت تأکید کنم. دولت یک تیم است و تا زمانی که فرد در تیم حضور داشته باشد نمی‌تواند ضد آن تیم عمل کند. این فرد باید در راستای اهداف تیم تلاش کرده و اگر نقطه ضعفی دید درصدد اصلاح و رفع آن بر بیاید نه این‌که علنی کند. البته ادبیاتی که امروز از من می‌شنوید زمان وزارت کشور نیز از من زیاد شنیده شد. اما آن روزها چندان مورد توجه رقبای دولت نبود ولی الآن مورد توجه واقع می‌شود. هم اکنون به خوبی خاطرم هست که دوران وزارت کشور در هر استانی چه گفتم و در چه حوزه‌هایی متذکر شدم.

وی با تأکید بر این‌که سخنانش انتقاد از دولت نبوده بلکه انجام وظیفه است، گفت: من بازرس کل کشور و البته بازرس دولت هستم. من مسئولم تا ببینم کجای عملکرد دولت ضعف دارد و آن را کنترل کنم نه این‌که سکوت کنم. در انجام وظیفه‌ام نیز با کسی تعارف ندارم. امروز وظیفه من این است. حتی گاهی اوقات به خود انتقاد دارم که نکند با دولت ملاحظه کاری و مسامحه کاری می‌کنم. شما یا معتقدید در دولت ضعف و خطایی نیست که ما استقبال می‌کنیم ولی اگر معتقدید ضعف و خطا است باید رسیدگی شود. زمانی که برای خدمت در سازمان بازرسی کل کشور انتخاب شده بودم انتقاد امروز شما را حدس می‌زدم. در مورد این‌که گفتید دستم از سفره دولت کوتاه شد باید بگویم که الحمدلله نعمت‌های خدا بر من زیاد است و از سفره خدا دستم کوتاه نشده است.

پورمحمدی در پاسخ به دانشجویی که می‌گفت «تخلفات اقتصادی را دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها انجام داده‌اند ولی چرا هیچ دانه درشتی پشت میله‌های زندان نرفته است؟» گفت: دانه درشت یعنی کسانی که تخلف بزرگی مرتکب شده‌اند. اما منظور شما از دانه درشت یعنی مدیرکل و رئیس متخلف. اگر مدیری را با یک میلیون اختلاس بازداشت کنیم شما می‌گویید دانه درشت است ولی اگر فرد ناشناخته‌ای را با صد میلیارد تومان هم بگیریم شما نمی‌گویید او دانه درشت است. اما باید بدانید که پرونده تخلف‌های بزرگ مالی توسط مدیران و مراکز مالی دستگاه‌های رسمی اتفاق نمی‌افتد. البته ممکن است از آن‌ها سوء استفاده شود. مثلاً در پرونده اخیر سوء استفاده کننده اصلی مدیران دولتی نیستند. بلکه کارخانه داران بودند که یکسری را با خود آلوده کردند. اما تا حرف فساد اقتصادی زده می‌شود گفته می‌شود آقازاده‌ها. باید بدانیم کانون‌های ثروت عامل اصلی فساد اقتصادی هستند که برخی را نیز آلوده می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در خصوص سؤالی مبنی بر این‌که «وظیفه اصلی سازمان بازرسی چیست؟» تأکید کرد: طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی سازمان بازرسی دو وظیفه عمده دارد که عبارت است از نظارت بر اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور در دستگاه‌های اجرایی. تلقی و ارزیابی ما این است که به نسبت گذشته موفق‌تر هستیم. اما وضعیت فعلی نیز راضی کننده و مطلوب ما نیست و با سطح مطلوب فاصله داریم. البته بازرسی تمام کننده نیست. تنها شناسایی و تذکر بر عهده ما است و اگر تذکر ما اعمال نشد به دستگاه‌ها و مسئولین معرفی می‌کنیم. شاید اگر خودمان مسئول برخورد نیز بودیم اثر کار ما بیشتر بود.

پورمحمدی در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت دیوان محاسبات کشور با عدم اجرای مصوبه هیأت وزیران درباره کارکنانی که به مناطق مرزی انتقال می‌یابند، گفت: دولت باید کار قانونی بکند. هر دستوری باید مجوز مجلس را دارا باشد. اگر دستوری بر اساس قانون نباشد جلوی آن را می‌گیریم. باید دولت مجوز این دستور را از مجلس می‌گرفت. باید همه دستورها شکل و نظم قانونی به خود بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص شبهه یکی از دانشجویان مبنی بر انتخاباتی بودن سفرهای استانی وی گفت: چند سال است ما به این طرف و آن طرف می‌رویم که تنها مربوط به دوره سازمان بازرسی کل کشور نمی‌شود. در دوره قبل از وزارت کشور سفرهای متعددی به استان شما آمدم بدون این‌که علنی حضور داشته باشم. بعد از آن نیز که به دفتر رهبری رفتم بارها به استان شما آمدم. در دوران وزارت کشور هم به استان شما آمدم. فکر می‌کنم وظیفه مسئولین است که در استان‌های مختلف حضور پیدا کرده و از نزدیک با مشکلات آن استان‌ها آشنا شوند. اگر این دست سفرهای مسئولان انتخاباتی هم بود به نظر من بد نیست. این که کسی خود را برای انتخابات معرفی کند اصلاً بد نیست. اما من وظیفه خودم را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: اما این‌که این سفرها و بها دادن به مردم به این خاطر باشد که تنها رای مردم را جلب کنیم بد است. مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان فرمودند سیاسی باشید ولی سیاست زده نباشید. مقام معظم رهبری همیشه به مسئولین تأکید دارند که در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده و به سؤالات نسل جوان پاسخگو باشند. این‌که مسئولین با جامعه ارتباط داشته و در محافل دانشگاهی حضور پیدا کنند نیاز امروز جامعه است.

پورمحمدی درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه علوم پزشکی که خواسته یکی از دانشجویان بود، ضمن موافقت با این پیشنهاد گفت: این مساله امکان خوبی است ولی باید توسط کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط مورد بحثو بررسی قرار گیرد.

وی درباره این‌که آیا سازمان بازرسی دنبال شفاف سازی است؟، گفت: سازمان بازرسی دنبال شفاف سازی است. می‌خواهیم تمام امورات شفاف شود. بارها تأکید کردم نظام اداری کشور باید شفاف باشد. این حق مردم است بدانند مسئولین چطور سیاست‌ها را انتخاب کرده و برای سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. شفاف سازی یک اصل مدیریتی است که مزایای فراوانی دارد. هر جا بتوانیم دنبال شفاف سازی هستیم. کارهای بزرگی در دست اقدام داریم تا بتوانیم موضوع شفاف سازی را به صورت گسترده‌تر در کشور مطرح کنیم.

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به دانشجویی که معتقد بود درباره تخلف بانکی اخیر پولی به بیت‌المال باز نمی‌گردد و آیا سازمان بازرسی در کشف تخلف بانکی اخیر نقش داشت؟ گفت: سه هزار میلیارد ملک، زمین و کارخانه موجود است. همه این پول‌هایی که از بانک اخذ شد تبدیل به کارخانه شده است. این پرونده در حال رسیدگی است. از ۱۵ مرداد که این فساد کشف شد تا امروز قوه قضائیه با جدیت در حال تعقیب آن است. پیشرفت این پرونده بسیار هم خوب بود. این‌که سازمان بازرسی کل کشور این تخلف را شناسایی کرده است یا خیر باید بگوییم بازرسی در حوزه اداری بازرسی می‌کند. این فساد در خارج از سیستم اداری شکل گرفته است. بانک صادرات شبه خصوصی است ولی این عملیات خلاف، خارج از بانک اتفاق افتاده است. عوامل بانکی در خارج از بانک این فساد را رقم زدند. در بانک چیزی ثبت نشده است. اما این باند در حال تاسیس بانک بود و حتی مجوز را نیز گرفته بود که با دخالت سازمان بازرسی مجوز بانک لغو شد. اگر شش ماه از تاسیس بانک می‌گذشت این افراد می‌توانستند منابع مالی خود را تأمین کرده و چنانچه شناسایی می‌شدند به یک تخلف عادی ختم می‌شد. اما با لغو مجوز بانک این تخلف لو رفت.

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که چرا هیچ گاه مفاسد اقتصادی معرفی نمی‌شود. آیا نشان از ضعف کشور نیست؟ گفت: مفاسد اقتصادی بیان می‌شوند. خیلی از تخلفات و انحراف‌هایی که رخ می‌دهند رسانه‌ای می‌شوند. اما عموماً از بیان بیماری و تخلف ابا داریم. ممکن است گفته شود اگر بیماری بیان شود موجب ترس و هراس مردم شود. من این مسئله را قبول ندارم. مشکلات را باید بیان کرد. ضعف‌ها و دردها را باید بازگو کرد تا انسان دنبال رفع ضعف‌ها برود.

وي در پايان درباره سؤال يكي از اساتيد علوم پزشكي كه ميگفت دولت بايد ۳ هزار ميليارد تومان از محل درآمد نفتي را به وزارت بهداشت بدهد و نقش سازمان بازرسي در خصوص عدم پرداخت چيست؟ گفت: نقش سازمان بازرسي اين است كه به كمك وزارت بهداشت برويم. مجلس بايد بيايد برنامهها را محدود كند و روي قيمتگذاريها ورود پيدا كند. مجلس بايد دقيقتر تصميم بگيرد. مجلس نبايد مقابل اصرار دولت تسليم شود. مجلس بايد دخل و خرج دولت را بررسي كند كه دولت كدام تعهدات را ميتواند اجرايي كند و طبق آن مصوبات خود را تصويب كند. انتظار داريم نمايندگان دور بعدي با وسواس و نگاه دقيق علمي طرحها را تصويب كنند. اگر مردم فشار آوردند با آنان صحبت كنند و اگر دولت فشار آورد مقابل آن بايستند. بايد سعي كنيم فضاهاي انتخاباتي مقداري عاقلانهتر و هوشيارتر باشد. مردم نيز بايد هوشيار باشند كه نمايندگانشان وعدههاي بدون پشتوانه به آنان ندهند. اگر قول دادند بپرسند كه بر چه اساس و منطقي اين قول مطرح ميشود.