به گزارش فارس، رجب صفراف مدیرکل مرکز مطالعات ایران در روسیه در نشست بررسی روابط ایران و روسیه و چشمانداز آن که امروز یکشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به دوران ۴ ساله زمامداری مدودوف گفت: مدودف با نظر اکثر کارشناسان روسیه پروژه همکاری با غرب را دنبال میکرد. پوتین که در این دوران به عنوان نخست وزیر مدودف فعالیت میکرد، طی ۴ سال گذشته روابط روسیه با کشورهای غربی را تنظیم میکرد.

وی افزود: روسیه در این چارچوب باید با کشورهای غربی از جمله آمریکا هماهنگ می‌بود که این سازش سیاسی به مذاق مردم روسیه خوش نیامده و مورد نارضایتی آنها قرار گرفت.

مدیرکل مرکز مطالعات ایران در روسیه به پروژه سازش پوتین - مدودف و آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: تحت این پروژه روسیه باید با شدت تمام با غرب همکاری می‌کرد از جمله در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا.

صفراف ادامه داد: بر همین مبنا صدای روسیه نه در لیبی شناخته شد و نه در جای دیگر و حتی روسیه در قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران نیز سکوت پیشه کرد اما متاسفانه بار دیگر فریب غرب را خورد، ‌غرب به هدف خود رسید و از روسیه هیچ دستاوردی کسب نکرد.

وی با بیان اینکه موضوع لیبی آخرین موردی بود که روسیه در آن با غرب همراهی کرد، یادآور شد: در این قضیه روسیه جایگاه خود را در شمال آفریقا از دست داد و از نظر اقتصادی نیز ضربه سختی خورد به طوریکه در لیبی ۱۰ میلیارد دلار زیان دید.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: مردم روسیه بر همین مبنا از ضعف سیاست خارجی این کشور ناراضی بوده و آن را سازش سیاسی می‌دانستند که به سود غرب رقم می‌خورد.

صفر اف با اشاره به حمله آمریکا و غرب به لیبی گفت: غرب با یک سناریو در پی تغییر نظام جهانی است که از لیبی آغاز شد، به سوریه رسیده و اگر از سوریه عبور کند گریبان ایران را گرفته و پس از آن به روسیه خواهد رسید.

وی با ذکر این نکته که روسیه بر این مبنا به هیچ وجه تصمیم غرب علیه سوریه را نخواهد پذیرفت، اظهار داشت: روسیه بر این اساس در سواحل دریای سوریه کشتی‌های نظامی خود را مستقر کرد که نه تنها کمک معنوی به دولت و ملت سوریه است، بلکه یک مانع بزرگ برای کشورهای متخاصم علیه سوریه خواهد بود.

مدیرکل مرکز مطالعات ایران در روسیه افزود: برای روسیه روشن است که هر اقدامی علیه ایران و سوریه مطمئنا به سود روسیه نخواهد بود و خطری بزرگ‌تر این کشور را تهدید می‌کند. کارشناسان ارشد روسیه معتقدند که حمایت این کشور از ایران و سوریه به سود منافع روسیه خواهد بود.

صفر‌اف با اشاره به پروژه پوتین در مورد اتحادیه اروپا و آسیا در دوران ریاست جمهوری گفت: اصل و اساس این پروژه ایران خواهد بود که با توجه به پتانسیل و موقعیت ایران در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در سیاست، دوستان دائمی وجود ندارد بلکه منافع دائمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود کشورهای همسایه همواره در فضای همکاری با یکدیگر هستند و تصور نمی‌کنم زمانی فرا برسد که ما نتوانیم فضای همکاری را بین روسیه و کشورهای همسایه آن داشته باشیم. این منافع می‌تواند در چارچوب دفاعی، امنیتی، تکنولوژی و ژئوپلتیک باشد.

مدیرکل مرکز مطالعات ایران در روسیه، سوریه و ایران را دو قطب مهم تامین کننده منافع روسیه در خاورمیانه و جهان اسلام دانست و یادآور شد: این موضوع باعثمی‌شود تا روسیه همواره روابط خوبی با این دو کشور داشته باشد.

صفراف با اشاره به تلاش غرب برای تغییر سیستم سیاسی در ایران و گماشتن دست نشاندگان خود در این کشور اظهار داشت: اگر هدف غرب محقق شود، امکانات و توانمندی ایران تحت اختیار آمریکا درآمده و علیه کشورهایی چون روسیه به کار می‌رود که این برای روسیه خطرناک است.

وی یادآور شد: روسیه و آمریکا هیچگاه نمی‌توانند همکاران استراتژیک باشند چرا که منابع آنها برخلاف یکدیگر است. اگرچه روسیه در طول سالیان گذشته از ایران به عنوان کارت برنده استفاده می‌کرد اما هیچگاه علیه ایران هم پیمان آمریکا نخواهد بود.

این کارشناس مسائل ایران با اشاره به جنگ الکترونیکی که آمریکا و رژیم صهیونیستی در دنیا و به خصوص علیه ایران به راه انداخته‌اند، ‌ گفت: ما در آینده جنگ‌های هسته‌ای نخواهیم داشت بلکه جنگ الکترونیکی و مخابراتی است که در مورد ایران آغاز شده که نشانه برجسته آن ویروس استاکس نت بود که آسیب قابل توجهی را به سیستم‌های ایران وارد کرد.

صفر اف به برنامههای دفاعی ایران برای تقویت قدرت الکترونیکی خود اشاره کرد و گفت: آنچه در مورد ایران تصور میشود که با امکانات تکنولوژیکی بالا هواپیمای بدون سرنشین آمریکای را به زمین نشاند، یک تصور منطقی است.