به گزارش جهان، کمیته پنج نفره پیگیری سوال از رئیس جمهور که شامل سید رضا اکرمی و علی مطهری نمایندگان تهران، مسعود پزشکیان نماینده تبریز ، سید حسین دهدشتی نماینده آبادان و عوض حیدرپور شهرضایی نماینده شهر رضا هستند و جمعی از نمایندگان امضاء کننده این طرح، بعدازظهر روز یکشنبه در محل کمیسیون تلفیق مجلس جلسه داشتند.

در این جلسه تعداد امضاهای سوال از رئیس جمهور مورد ارزیابی قرار گرفت و با اضافه شدن چهار امضاء، این تعداد به ۷۸ نماینده رسید.
طراحان در این نشست تاکید کردند که روز سه شنبه، طرح سوال از رئیس جمهور را مجددا تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند و از هیئت رئیسه بخواهند تا ضمن اعلام وصول برای بررسی آنرا به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارجاع دهد.

سوال از رئیس جمهور از آبان سال گذشته از سوی علی مطهری مطرح شد که به امضای ۱۰۰ نماینده رسید و تحویل هیئت رئیسه مجلس شد و بعدا تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند این پس گرفتن ها و امضای مجدد همچنان ادامه دارد.

برای طرح سوال از رئیس جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان یعنی ۷۳ نماینده باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند.

طرح سوال از رئیس جمهور در ۳۰ سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است و روسای جمهور هیچ گاه مورد سوال نمایندگان مجلس واقع نشدند.

مطابق ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سوال را امضا نمودند، از سوال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند و این سوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد.

بر اساس ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس، مدت طرح سوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر ۱۵ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این طرح در مجلس یکی از بحثهای میان نمایندگان است.

این طرح در ابتدا دارای چهار محور بود که اظهارات رئیس جمهور در خصوص جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست، عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه و مساله عفاف و حجاب و اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و عدم اجرای قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو از جمله محورهای آن بود.