تعهد ایرانی‌ها برای حضور در خیابان‌ها را می‌ستایم

«بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از آشوب‌گران در ایران حمایت کرد و «تعهد» آنها برای حضور در خیابان‌ها را مورد تمجید قرار داد. 

در بیانیه «کاردین» آمده است: «در حالی که تظاهرات‌ها در ایران ادامه دارند، من از خواسته‌های مشروع مردم ایران برای منزلت و آزادی‌های بنیادین، فرصت‌های اقتصادی و حاکمیت پاسخگو در برابر شهروندانش حمایت می‌کنم.»

این بیانیه با لحنی مداخله‌جویانه می‌افزاید: «توان برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز یک حق جهانی است و من شجاعت و تعهد شهروندان ایران در سراسر این کشور که علی‌رغم خطرات خشونت‌ها  و سرکوبگری‌ها از سوی حکومت، برای دعوت به اصلاح به خیابان‌ها آمده‌اند را می‌ستایم.» 

وی در بخش دیگری از این بیانیه با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم از این کشور خواسته به حق شهروندان برای برگزاری تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز احترام بگذارد. 

کاردین در ادامه همچنین ایران را به تحریم تهدید کرده است: «دنیا، به دقت نحوه پاسخدهی مقام‌های ایران به خواسته‌های مشروع شهروندان ایرانی برای اصلاحات را نظاره می‌کند. در صورتی که پاسخ ایران خشونت، سرکوبگری و حبس باشد، ایالات متحده از ابزارهای لازم برای مقابله با ناقضان حقوق بشر برخوردار است- این ابزارها، تحریم‌های مندرج در "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" و "قانون ماگنیتسکی برای پاسخگویی در زمینه حقوق بشر " را شامل می‌شوند.»

سناتور ارشد آمریکایی در پایان از دولت ترامپ خواسته به بررسی گزینه‌های در دسترس برای اعلام حمایت از «مردم ایران» بپردازد. او خارج کردن شهروندان ایران از فهرست کشورهایی که اتباع آنها از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند را شروعی خوب در این زمینه دانسته است. 

رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی اتباع ایران و هفت کشور دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است.