تاکید وزارت خارجه آمریکا بر حمایت از آشوب‌های اخیر در ایران

نوئرت طی اولین نشست خبری سال نو میلادی با ادعای اینکه ناآرامی‌ها در بسیاری از شهرهای ایران رخ داده، گفت به عنوان آمریکا، از آزادی‌بیان (آشوب‌گران) حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه آمریکا تحولات در ایران را به دقت رصد می‌کند در حالی که هیچ سفارتخانه یا کنسولگری در این کشور ندارد، گفت: ما اطلاعات خود را از منابع متعددی به دست می‌آوریم. بعضی از آنها را سازمان‌های غیردولتی ارائه می‌دهند. بعضی از آنها را از رسانه‌ها کسب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه بخش دیگری از اطلاعات درباره اتفاقات ایران را از راه‌های امنیتی و بعضا منابع اطلاعاتی خود در داخل کشور به دست می‌آورند، ابراز امیدواری کرد مردم ایران بتوانند به هر نحوی که شده به شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرده و اطلاعات را به بیرون بفرستند.

نوئرت اما از پاسخ به سوالی درباره اینکه وقتی آمریکا دم از حمایت ناآرامی‌ها در ایران می‌زند، دقیقا چه چیزی را از آشوبگران می‌خواهد، طفره رفته و مدعی شد: ما به مردم ایران نمی‌گوییم چه کاری انجام دهند.

وی در حالی که سعی می‌کرد مانع سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه ابتدای این نشست خبری گفته بود برجام برای ایران فایده اقتصادی نداشته اما بسیاری از ایرانیان معتقدند سیاست‌های ترامپ مانع آن است، شود گفت: دولت آمریکا گام‌هایی را برای اصلاح معایب برجام برمی‌دارد. ما از دریچه‌ای بزرگتر از برجام به ایران نگاه می‌کنیم. آنها فعالیت‌های ثبات‌زدا مانند حضور در سوریه و یمن انجام می‌دهند.

از آغاز اغتشاش و ناآرامی در چند شهر ایران، رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت به حمایت از عاملان ناآرامی پرداخته است. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل شب گذشته گفت که کشورش از شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر خواهد خواست تا برای بررسی وضعیت ایران تشکیل جلسه دهد.

پیشتر مقامات مختلف آمریکا شامل کاخ سفید، وزارت خارجه، مشاوران و مقامات رژیم صهیونیستی با دخالت در امور داخلی ایران، از آشوب‌طلبان در خیابان‌های ایران حمایت کردند و آنان را «آزادی‌خواه» نامیدند.

ترامپ در حالی هم‌اکنون به حمایت از معترضان ایرانی پرداخته است که از همان آغاز ریاست‌جمهوری خود، پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی را شروع کرد و در همان ابتدا فرمان اجرایی را صادر کرد که در آن شهروندان ایرانی را از ورود به خاک آمریکا منع کرد.