به گزارش فارس، محمود احمدینژاد رئیس جمهور پیش از ظهر امروز سهشنبه طی سخنانی در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمند سازی یارانهها با اشاره به ارائه آمار و ارقام تاثیرات اجرای هدفمند کردن یارانهها گفت که دوستان آمار و ارقامی را ارائه کردند البته آثار و تبعات اجرای هدفمند کردن یارانهها بیش از این است.

وی ادامه داد: تقریبا همه ایراداتی که از قبل می‌گرفتند معلوم شد پایه و اساس درستی نداشت. البته این حرف به این معنی نیست که در اجرای این قانون اشکالی وجود نداشته و بعضی جاها اشکالاتی هم بود.

" اوایل که می‌خواستیم این کار را انجام دهیم، برخی می‌گفتند این قانون را اجرا نکنید آن زمان که سال ۸۷ بود گفتند با توجه به در پیش بودن انتخابات دولت را به زمین می‌زنند و ما گفتیم می‌ارزد که حتی دو دولت برای اجرای این قانون به زمین بخورد اما بعد گفتیم که کل نظم حاکم بر کشور با اجرای این قانون به هم می‌خورد و فکر می‌کردند تولید، ارتباطات اجتماعی و نظام بانکی و اقتصادی به هم می‌خورد و حال می‌بینیم که همه آن پیش‌بینی‌ها پایه درستی نداشت هر چند در گوشه و کنار مشکلاتی بوده؛ مثلا دو کارگاه دچار مشکل شده و یا یک جا ۴ کارگر جابجا شدند ".

رئیس جمهور با بیان اینکه در مقابل آن پیش‌بینی‌هایی که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌دادند، ‌ اشکالاتی که در گوشه و کنار شاهد بودیم قابل اعتنا نیست، گرچه این مشکلات نیز نباید باشد، تصریح کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها چند دستاورد پایه‌ای و تحولی در نظام فکری و برنامه‌ریزی کشور به وجود آورد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تمام تئوری‌هایی که اقتصاد ایران را تحلیل می‌کردند، با چالش روبرو شدند و معلوم شد که اقتصاد ایران را باید با مدل خودی تجزیه و تحلیل کرد.

وی تاکید کرد: با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها معلوم شد ما در دروس دانشگاهی و مدل‌های تحلیل و طراحی اقتصاد باید تجدید نظر کنیم که این خود دستاورد بزرگی برای ما است. و یک مدلی است که می‌تواند بومی شده و در همه جای دنیا اجرا شود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد تبعات اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در دانشگاه‌ها بسیار گسترده‌تر باشد.

* برخی مخالفت‌ها با هدفمندی یارانه‌ها ناشی از ضعف خودباوری بود

احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها توانمندی کشور و مدیریت اقتصاد برای انجام کارهای بزرگ به اثبات رسید، ‌خاطرنشان کرد: بخشی از مخالفت‌ها با اجرای هدفمندی یارانه‌ها به خاطر ضعف خودباوری بود و معلوم شد با بررسی و تحلیل بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل می‌شود آنها را حل کرد.

وی با اشاره به تمجید مراکز سیاست گذار جهانی از مدیریت کشورمان در اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها گفت که این موضوع امر قابل توجهی است. خیلی از اینها که الان تمجید می‌کنند دوست ندارند که به توانمندی‌های مدیریتی این مملکت اذعان کنند ولی بارها این موضوع را تکرار می‌کنند.

" صدها کشور برای برنامه‌ریزی اقتصادی کشورهایشان از ما تقاضای کمک می‌کنند و حتی برخی‌ها گفته‌اند در مدیریت اقتصادی ما کمک کنید. بنابراین می‌بینیم که ما به یک مرجع تبدیل شده‌ایم و هر روزی که بگذرد مرجعیت ما بیشتر می‌شود ".

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها این بود که ملت ایران نشان داد ظرفیت کارهای بزرگی را دارد. بدترین کار در مدیریت کوچک شمردن ظرفیت وتوانمندی یک ملت است و بدترین حاکمان کسانی هستند که ملت خود را کوچک می‌شمارند.

احمدی‌نژاد افزود: با توجه به فاصله‌ای که بین مدیریت اجرایی کشور با مردم افتاده بود، ادبیات هم را متوجه نمی‌شدند از همین رو می‌گفتند اگر هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنید آشوب می‌شود اما ما می‌گفتیم چرا اینگونه قضاوت می‌کنید و این بیشتر انعکاس درون افراد بود که با اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها نشان داد ملت ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید در صدر پیشرفت کشورهای دنیا بنشیند و شایستگی آن را دارد، گفت: مردم تجلی قدرت خدا هستند و اگر به درستی مدیریت و در همه بخش‌ها جاری شود، آنجا را زیر و رو می‌کند.

رئیس جمهور کاهش فاصله طبقاتی را از جمله دستاوردهای هدفمندی کردن یارانه‌ها برشمرد و خطاب به دست اندرکاران اجرای این قانون تاکید کرد: ‌ کاش فاصله طبقاتی را دست کم نگیرید که این خود یک انقلاب است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه با اعتماد به توانمندی‌های ملت می‌توان به اهداف بزرگ فکر کرد، اظهار داشت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نوع نگاه به مدیریت اقتصادی در سطح خرد و نگرش مدیریت بنگاه‌ها و تک تک مردم به پول، ثروت، مصرف و انرژی تغییر یافت.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که با هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد همزبانی مدیران اقتصادی با مردم بود که ادبیات مدیران و ادبیات مردم نزدیک شد و باید آن را حفظ و به متون مدیریتی و اقتصادی ببریم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به تغییرات قیمت سکه و ارز اظهار داشت: شیطنت‌هایی در بازار سکه و ارز صورت گرفت که جمع و جور می‌شود و شاید هم طرح فریب باشد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: برخی اصرار دارند شرایط کشور را بحرانی جلوه دهند که این جنگ روانی است در حالی که به سمت ثبات بیشتر اقتصادی حرکت می‌کنیم و خود را برای کارهای بزرگ‌تر آماده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شاید در تاریخ دنیا و ایران این درجه از همراهی مردم که در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد بودیم ثبت نشده است، اظهار داشت: در اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشترین نگرانی تحلیلگران از بخش حمل و نقل بود در حالی که ما بیشترین همراهی را در این بخش داشتیم.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ادامه این راه اظهار داشت: جلسات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را برگزار می‌کنیم و بعدا گام‌های بعدی را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

احمدی‌نژاد خطاب به مردم گفت: مردم مطمئن باشند چرا که ما بدون شما کاری انجام نخواهیم داد و اگر کاری بخواهد انجام شود، مردم را در جریان می‌گذاریم.

وی در قسمت پایانی سخنان خود ساختن ایران را بالاترین عمل صالح و عبادت دانست و اظهار داشت: هدف ملت و همه مسئولین را به این نکته متوجه می‌کنم که انسان منهای آسمان معنا ندارد. اگر کسی ادعا کرد همه کارها را درست می‌کند یا نمی‌فهمد و یا دروغگو است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: یکی از علمای عزیز به بنده گفت چگونه شد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این قدر خوب اجرا شد و درست مقابل همه پیش‌بینی‌ها قرار گرفت که بنده در پاسخ گفتم سه علت دارد و علت اول اینکه گروهی که می‌خواست این کار را انجام دهد وقت گذاشت و خط سیرش را ترسیم کرد و دوم اینکه بین مردم و دولت اعتماد بود اما عامل سوم که خودش مسبب دو عامل قبلی بود این است که این کار را امام زمان انجام داد که آن عالم از من پرسید چگونه و بنده جواب دادم مگر خدا نفرموده اگر برای خدا کار کنید، خدا چشم، گوش و قلب شما می‌شود، گفت درست است و بنده نیز گفتم خلیفه خدا کیست غیر از امام عصر است او مدیریت می‌کند و جرات می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر لحظه از اجرای هدفمند کردن یارانهها یک معجزه است، ابراز داشت: اجرای هدفمند کردن یارانهها را امام عصر هدیه کرد به خاطر بزرگی ملت و پیوستگی ملت به ارزشهای الهی و راه را باز کرد برای کارهای بزرگتر.