به گزارش جهان، اما در اين ميان شيوه هاي عملكردي جريان هاي سياسي به فراخور وضعيت و شرايطي كه دارند متفاوت است. اصولگرايان براي كسب اكثريت كرسي هاي مجلس شوراي اسلامي به میدان آمده و تلاش دارند با وحدت حداكثري در انتخابات شركت كنند اما رقيب سنتي آنها يعني اصلاح طلبان که پس از فتنه ۸۸ اوضاع نابسامانی دارند تا به اينجا مواضع متناقضی گرفته اند؛ مواضعی که به باور تحلیلگران مصداق سياست 9 موتور روشن و چراغ خاموش: است.
از سویی طیف افراطی این جریان که از رد صلاحیت خود آگاه است با کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات سعی دارد با گل آلود کردن آب برای خود ماهی بگیرد؛ سیاستی که از سوی چهره های شاخص اصلاحات بی نتیجه خوانده شده است. از سویی دیگر بخشی از اصلاح طلبان با وجود میل باطنی به حضور در انتخابات از اعلام آن واهمه دارند. و در همین حال گروه دیگری که شامل نیروهای معتدل این جریان است رسما بر حضور فعال در انتخابات تاکید کرده اند.

با این اوصاف به سراغ تنی چند از نمایندگان دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی رفتیم و در خصوص شرایط و وضعیت اصلاح طلبان و نحوه حضور آنها در انتخابات مجلس نهم سول کرده ایم که در ادامه می آید:

سیاست ناز / لیست واحد
پرویز سرورِی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با جهان با بیان این مطلب که اصلاح طلبها تردیدی در مورد حضور در انتخابات ندارد گفت: طیفی از جریان اصلاح‌طلب که فعالان جریان فتنه در آن حضور دارند بر استراتژی تهدید و ایجاد اغتشاشات و امنیتی کردن انتخابات اصرار می ورزند اما سایر اصلاح‌طلبان حرف و عملشان یکی نیست، یعنی برخلاف آنچه حرف می زنند عمل می کنند و ما از رصد فعالیت اصلاح‌طلبان در کل کشور این را به خوبی برداشت می کنیم که این جریان با قدرت در انتخابات حضور خواهند یافت و هیچ تردیدی در این زمینه ندارند.
وی تصریح کرد: ابراز تردید اصلاح‌طلبان و مباحثی که در خصوص آمدن و نیامدن خود مطرح می کنند بیشتر برای بالابردن قدرت چانه‌زنی و گرفتن امتیازات است و ایجاد فضای جنگ تبلیغاتی و تردید در جبهه اصولگرایان و مدیریت تفرقه و انشقاق در میان نیروهای اصولگرایی سازوکاری است که امروز اصلاح طلبان با سیاست و استراتژی ناز به دنبال آن هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برداشتم این است که اصلاح طلبان با قدرت در انتخابات شرکت خواهند کرد و به نظر من با یک لیست هم در انتخابات حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به طیفی از جریان اصلاح‌طلب که از جمله فعالان جریان فتنه ۸۸ بوده اند و در فضای سیاسی امروز کشور نیز بحثتحریم انتخابات را دنبال می کنند، گفت: اینها کسانی هستند که می دانند فضا برای ورود آنها در انتخابات فراهم نیست؛ چراکه در انتخابات گذشته قانونشکنی کرده اند و چارچوبهای نظام را به شدت متزلزل کردند و با رویکرد براندازانه و ساختارشکنانه در انتخابات ۸۸ وارد شده اند و بدین ترتیب می دانند که امکان حضور آنها در انتخابات از طرف مردم وجود ندارد، بنابراین تلاش می کنند که همان سازوکار فتنه ۸۸ را در انتخابات ۹۰ مورد استفاده قرار دهند.
سروری درباره سیاستهایی که طیف افراطی اصلاح‌طلب برای انتخابات طرح ریزی کرده اند، بیان داشت: این طیف با ایجاد فضای جنگ رسانه‌ای و تبلیغات مسموم تلاش دارد که با القای تقلب، عدم صحت و سلامت انتخابات را مطرح کنند و فضا را رادیکال ساخته و از بستر انتخابات سازوکار اغتشاش را بیرون بیاورند تا هماهنگ با نظام سلطه فرایند تضعیف نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام الهام بخش دیگر انقلاب های منطقه را رقم بزنند که البته تحقق این امر جزو آرزوهای این افراد است که بدان دست نخواهند یافت.

اصلاح طلبان به طور مستقل شرکت می کنند
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این باره به خبرنگار جهان گفت: اصلاح طلبان تمایل دارند که در انتخابات شرکت کنند اما در این میان طیفهای گوناگونی از اصلاح طلبان وجود دارند که به فراخور عملکرد و رفتاری که داشته اند به آینده نگاه می کنند. یکسری از این افراد جزو عاملین جریان فتنه بودند و که می دانند به هیچ وجه در فضای سیاسی کشور پذیرفته نخواهند شد و برخی از این اصلاح‌طلبان نیز در این زمینه خود را به صورتی مطرح می کنند که می خواهند بگویند که آنها هیچ موردی نداشته اند که با نگاهی به مسائل پس از انتخابات عملکرد انها نیز مشخص است.

وی افزود: طیفی از اصلاح طلبان هم وجود دارند که گرچه اصلاح طلب بودند اما در زمان حوادثپس از انتخابات عملکرد منفی نداشتند و در جهت حفظ نظام هم عمل کردند که بایستی این افراد را از دیگر طیف ها جدا ساخت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: واقعیت این است که هنوز کسانی که عملکرد نسبتا منفی در جریان فتنه داشتند هیچ اعلام موضع و اعلام برائتی از کارهای گذشته خود نکرده اند و بدین منظور جایگاه خاصی برای حضور در انتخابات ندارند.

کوثری با اشاره معنای واقعی مفهوم اصلاح طلبی گفت: من درگفت‌وگوهایی که با اصلاح طلبان هم داشته ام گفته‌ام که اصلاح طلبان اگر اشکالاتی بر روند اداره کشور و نهادها مختلف و مجلس، دولت و قوه قضائیه می بینند و خواهان اصلاح امور هستند این مساله قابل قبول است است اما واقعیت این است که تئوری و کارکردی که این جریان داشته بر اساس تئوری دشمن و استکبار بوده است که این مساله جریان اصلاح طلبی را مشکل‌دار کرده است.
وی تصریح کرد: اگر به معنای واقعی مبحثاصلاح طلبی نگاه کنیم می بینیم که در این زمینه خود اصولگرایان نیز داعیه اصلاحات دارند و خواهان اصلاح امور هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کسانی که برای خدمت به نظام و مردم تمایل حضور در انتخابات دارند حضور آنها بلامانع است و در این صورت اگر از جریانهای مختلف شرکت کردند مساله ای ندارد و اگر مردم به این افراد رای دادند می توانند برای خدمت رسانی وارد عرصه سیاسی شوند اما به نظر می رسد اصلاح طلبان با اسم جریان خود در انتخابات شرکت نکنند و اکثرا به صورت مستقل در انتخابات حضور یابند.
این نماینده با اشاره به برخی از افراطیون جریان دوم خرداد که طرفدار تحریم انتخابات هستند گفت: این افراد با وجود عملکرد گذشته خود می دانند که توانایی و شرایط حضور در انتخابات را ندارند و بدین ترتیب مظلوم نمایی می کنند و اینچنین مطرح می کنند که دیگران نمی گذارند که این گروه فعالیت سیاسی انجام دهند اما واقعیت این است که در صورتی که آنها بازهم به فضای سیاسی وارد شوند فکری و هدفی جز براندازی نظام ندارند.
کوثری با بیان اینکه این طیف از اصلاح طلبان با دو هدف مطرح کردن خود و براندازی نظام در گذشته وارد عرصه سیاسی شدند، اظهار داشت: واضح است که اگر این افراد فکر خدمت بر مردم را در سر داشتند در گذشته و هشت سالی که زمام امور را در دست داشتند در چارچوب گفتمان امام و رهبری عمل می کردند و مردم نیز امروز اقبال بیشتری نسبت به آنها داشتند.

در انتخابات شرکت می کنم / هیچ اصلاح طلبی انتخابات را تحریم نکرده است

محمد رضا خباز، نماینده مردم کاشمر و بردسکن با بیان اینکه اصلاح طلبان منحصر به مجموعه خاصی نیستند، اظهار داشت: اصلاح طلبان در دولت هشتم حدود ۲۲ میلیون رای در این کشور داشتند ولی مجموعه هایی که متشکل هستند یکی از آنها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است انها اعلام کردند که انتخابات را تحریم نمی کنیم ولی در انتخابات هم کاندیدا نداریم ولی در انتخابات شرکت می کنیم.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس گفت: هیچکس برای شرکت در انتخابات منع نشده است و اگر اصلاح طلبی بخواهد به صورت انفرادی در حوزه انتخابیه‌اش رای داشته باشد در انتخابات شرکت کند مشکلی وجود ندارد، بنابراین تعدادی از اصلاح طلبان که احساس می کنند در حوزه انتخابیه شان رای دارند به صورت انفرادی خارج از تابلو اصلاحات - زیرا تابلویی به نام اصلاحات در انتخابات بالا نخواهد رفت - اگر مایل بودند شرکت خواهند کرد.

خباز با بیان اینکه فردی از جریان اصلاح طلب سخنی از تحریم انتخابات بر زبان نیاورده است، تاکید کرد: هیچ فردی در جریان اصلاح طلبی انتخابات را تحریم نخواهد کرد و من ندیده ام کسی حرف از تحریم بزند.
وی اضافه کرد: اصلاح طلبان می توانند به صورت شخصی در این انتخابات شرکت کنند و من به عنوان فردی که احساس می کنم در حوزه انتخابیه خود می توانم رای بیاورم در انتخابات شرکت می کنم.

اصلاح طلبان با تابلو اصلاح طلبی نمی آیند / خبرهای تازه ای در راه است

عبدالله رستکار، عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که به احتمال زیاد چهره های شناخته شده جریان اصلاح طلب به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد، گفت: ممکن است اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه خود به صورت مستقل و بدون تابلو اصلاح‌طلبی شرکت کنند و بدین ترتیب وارد مجلس شود اما به جهت افکار و عقایدی که دارند پس از ورود مستقل به مجلس نیز باز هم رویه و رویکرد اصلاح طلبانه خود را در پیش بگیرند.
نماینده گنبد کاووس تصریح کرد: در خصوص نحوه کلی ورود اصلاح طلبان به مجلس رایزنی‌هایی در حال انجام است و به نظر می رسد که بر اساس این رایزنی‌ها انشقاق و اختلافات میان اصلاح طلبان کمتر شود و برای رسیدن به این مساله نیز اصلاح طلبان باید یکسری از مواضع خود را تعدیل کنند و در خصوص برخی از مسائل کوتاه بیایند.
رستکار در پایان ابراز داشت که به احتمال زیاد در هفته های آینده خبرهای تازه ای در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شنیده و نحوه حضور این جریان در انتخاب آینده روشن تر خواهد شد.