به گزارش واحد مرکزی خبر: دکتر عادل آذر در سخنرانی افتتاحیه همایش تحلیل روندهای جمعیتی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود افزود: در ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه مرجع رسمی اعلام آمار در کشور مرکز آمار ایران تعیین و این مرکز موظف به ایجاد شبکه ای برای ارایه آمار صحیح و دقیق شده است.

وی گفت: دستگاهها در کشور امکان تولید آمار را دارند اما باید به تأیید مرکز آمار ایران برسد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: به این منظور راه اندازی شبکه ملی آمار و اطلاعات کشور در مرکز آمار ایران در سال ۹۱ در دستور کار قرار گرفته و قرار است با تجمیع آمار دستگاههای مختلف به تصمیمات مهمی در مسیر چشم انداز و تعالی کشور دست یابیم.

عادل آذر گفت: جایگاه مرکز آمار ایران به عنوان نهادی حاکمیتی در قانون ارتقاء یافته است و این مرکز در قانون برنامه پنجم به عنوان نهاد تولیدکننده آمار نقش مهمی دارد.

وی افزود: کمتر شاخصی در حوزه برنامه ریزی کلان از جمله ضریب جینی، دهک ها و GDP وجود دارد که آمار جمعیت در آن نقشی نداشته باشد.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: یکی از دغدغه های مرکز آمار ایران برنامه ریزی های محلی و چگونگی استفاده از آمار در برنامه ریزیهای کلان کشور در زمینه تحولات صنعتی، تجاری، خدماتی و فناوریهای نوین است.

عادل آذر با بیان اینکه هیچگاه تفسیر آمار به عهده مرکز آمار نیست افزود: تفسیر آمار را کارشناسان و اهل فن در حوزه های مختلف انجام می دهند.

وی گفت: باید دید چه اتفاقی در کشور رخ می دهد که بر اساس آمار سال ۷۵، سن نخستین ازدواج در کشور در جمعیت مردان از ۲۵،۶ به ۲۶،۲ سال و یا در خانمها از ۲۲،۴ به ۲۳،۲ سال می رسد و این رقم در سرشماری سال ۹۰ قطعاً افزایش نیز خواهد داشت.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نتایج تفصیلی و قطعی سرشماری سال ۹۰ تا پایان خرداد ۹۱ منتشر خواهد شد.

عادل آذر افزود: مرکز آمار ایران آمادگی دارد تا از پایان نامه هایی که در زمینه سرشماری سال ۹۰ و داده های آن تدوین می شود از طریق پژوهشکده آمار حمایت مالی کند.