موگرینی: نگرانی ها در مورد مسائل موشکی را به ظریف منتقل کردیم

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه «زیگمار گابریل»، «بوریس جانسون» و «ژان‌ایو لودریان» وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترک در بروکسل شرکت کرد.

موگرینی در این کنفرانس مطبوعاتی (که بعد از نشستی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برگزار می‌شود) گفت: تمرکز دیدار امروز (با ظریف) بر اجرای کامل و مداوم برنامه جامع اقدام مشترک از سوی همه طرف‌ها بود.

وی توضیح داد اتحادیه اروپا موضع شفاف خود درباره توافق هسته‌ای ایران را اعلام و مجددا تاکید می‌کند که برجام نتیجه‌بخش بوده و برنامه هسته‌ای ایران را تحت نظارت قرار داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در 9 گزارش پایبندی ایران به مفاد توافق را تایید کرده و برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت آمیز است. ما در کارگروه مشترک برجام نیز بر این مسئله تاکید داریم.

موگرینی با تاکید بر اینکه برجام توافقی بین‌المللی و چند ملیتی است که برای امنیت منطقه و اروپا ضروری است، افزود: اتحادیه اروپا مصمم است برجام را به عنوان عنصر کلیدی در عدم اشاعه بین‌المللی، حفظ کند زیرا در جهت منافع امنیتی استراتژیک ما است.

وی در ادامه گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد از اینکه لغو تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران بگذارد و مردم ایران از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند، اطمینان حاصل کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما گفت که نگرانی‌ها خود درباره مسائل دیگر مانند آزمایش موشک‌های بالستیک و افزایش تنش‌ها در منطقه را (با ظریف) در میان گذاشته‌اند. وی همچنین افزود که مسائل غیرهسته‌ای خارج از حوزه برجام است و باید در نشست دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

موگرینی در پایان تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواهان حفظ توافقی است که نتیجه‌بخش بوده و دنیا را امن‌تر کرده و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اجرای کامل آن پایبند باشند.

امروز (پنجشنبه) ظریف به همراه همتایان آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی خود با فدریکا موگرینی در نشستی آخرین روند اجرای برجام را مورد گفت‌وگو قرار دادند. (جزئیات بیشتر)

در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد.

دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا روز جمعه قرار است یکبار دیگر درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند.

ترامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام است.