ترامپ از برجام خارج نمی شود

آدام ارلی در گفت و گو با العربیه درباره پیش بینی اش از تصمیم ترامپ درباره توافقنامه هسته ای با ایران گفت این موضوع بستگی دارد که ترامپ با چه کسی مشاوره کند، اگر طرف سئوال و مشورتش من باشم و از من بپرسد که با توافقنامه هسته ای چه کند؟ توصیه می کنم از آن خارج شود و تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند. اما اگر طرف مشورتش وزرای دفاع، امور خارجه و یا حتی اتحادیه اروپا باشد توصیه آنها این است که توافقنامه را حفظ کند و در پی تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران نباشد زیرا این توافقنامه تنها راه برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

وی افزود: معتقدم گزینه های چندانی در برابر ترامپ نیست بر همین اساس پیش بینی من این است که او پایبندی ایران به توافقنامه را تایید خواهد کرد و بر این اساس به توافقنامه احترام خواهد گذاشت و آن را ملغی نخواهد کرد، پس آن دسته از تحریم هایی را که در پی امضای توافقنامه هسته ای ملغی شده بود برای بار دیگر فعال نخواهد کرد. اما ممکن است در پی تحمیل تحریم های جدیدی بر آید، تحریم هایی که مرتبط به برنامه های موشکی ایران و موضوعاتی که ارتباطی به توافقنامه هسته ای ندارند، خواهد بود. ترامپ توافقنامه هسته ای را تمدید خواهد کرد اما مواضع قاطعی هم اتخاذ می کند تا علیه برخی نهادها یا افراد در ایران تحریم هایی را تحمیل کند.

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه آمریکا درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت آنچه در دو هفته گذشته در ایران اتفاق افتاد تحولی با پیام های مهم است و باور دارم آمریکا به طور جدی به این موضوع توجه دارد. به باور من آمریکا به دو مسئله می اندیشد، یکی اینکه تا الان آنچه شنیده می شود این است که معترضان نمی گویند آمریکا شیطان بزرگ یا دشمن است و این موضوع مهمی است که ترامپ باید بدان بیندیشد. نکته دوم درباره چرایی اعتراضات در ایران است، دو سال قبل دولت حسن روحانی توافقنامه هسته ای را امضا کرد و به ایرانیان وعده زندگی بهتر و فرصت اقتصادی بهتر داد اما پس از دو سال ایرانیان هیچ بهبودی در شرایط زندگی خود حس نکردند.