سرمقاله روزنامه های امروز/ از مهندسی تغییر برجام تا آغاز تحولی بزرگ در قوه قضاییه

 روزنامه های صبح امروز ایران در سرمقاله های خود به مهمترین مسایل روز کشور و جهان پرداخته اند که گزیده آنها در ذیل می آید:

آغاز تحولی بزرگ در قوه قضاییه

قوه قضاییه، دستگاه سخت و خشکی است. هم به دلیل جنس وظایف و ماموریت هایش که با قانون و اختلاف و جرم سروکار دارد و هم، چون رویکرد درونگرای حاکم بر آن متاثر از خصلت برخی افراد است که در این دستگاه مشغول به کار هستند.

زمان مجازات جنایتکاران جنگی

سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن انعکاس فهرستی از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن، با صدور بیانیه‌ای خواستار محاکمه و مجازات محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان شد.

کژتابی و کژرفت بودجه کل کشور

تا چند روز دیگر بودجه کل کشور در سال ۹۷ به صحن علنی مجلس می‌آید. آیا با تصویب آن اتفاق جدیدی در اقتصاد ایران می‌افتد؟ ما سند بالادستی و پایین‌دستی برای بودجه کم نداریم،‌ اما بودجه هیچ‌گاه براساس این اسناد تنظیم نشده است.

راهبردی که راه نَبُرد

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، از راهبرد جدید نظامی آمریکا رونمایی کرد. در راهبرد نظامی این کشور، آمریکا به جای مبارزه با تروریسم بر رقابت با قدرت‌های بزرگ به عنوان نقطه کانونی امنیت ملی آمریکا متمرکز خواهد بود.

ضعف نگاه راهبردی و ساختارمند در فضای مجازی

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این روز‌‌ها بار دیگر موضوع مورد توجه مسئولان و محافل مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور شده است.

مهندسی تغییر برجام

مذاکرات فشرده کاخ سفید و کنگره بر سر «نحوه تغییر برجام» کماکان در جریان است. در این میان، «باب کورکر» و «تام کاتُن» ۲ سناتور جمهوری‌خواه بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

اهداف و تردیدهای ترکیه در عملیات عفرین

ترکیه از تلاش خود برای سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی سوریه در قالب یک ارتش ۲۲ هزار نفری سخن می‌گوید و شواهد می‌گویند در حال آماده شدن برای حمله به «کانتون -در دره محلی- عفرین» واقع در غرب فرات است.