وزارت امور خارجه از امروز در قالبی جدید طی مسیر می‌کند

 از حدود دو سال پیش بحث تغییر ساختار جدید وزارت خارجه در رسانه‌ها مطرح شد و بعد از گمانه‌زنی‌های متفاوت درباره این چارچوب و افرادی که قرار است در این ساختار جابه‌جا و یا منصوب شوند، بالاخره عصر چهارشنبه 27 بهمن ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسمی معاونان جدید خود را براساس ساختار جدید معرفی کرد. 

براساس اعلام قبلی قرار شد که ساختار جدید امروز (یکشنبه) وارد مرحله اجرا شود.

بر این اساس مرتضی سرمدی به عنوان قائم‌مقام، سید عباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی ( پس از اتمام دوره سفارت خود در دهلی نو طی هفته‌های آینده )، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سید محمدکاظم سجاد‌پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به عنوان مشاور وزیر منصوب شدند و قرار شد از امروز (یکشنبه) اول بهمن ماه در مسئولیت‌های جدید به فعالیت مشغول شوند.

به گزارش فارس، براساس ساختار جدید معاونت‌های منطقه‌ای شامل معاونت اروپا و آمریکا، معاونت عربی و آفریقا و معاونت آسیا و اقیانوسیه حذف و در یک معاونت سیاسی تجمیع شدند.

مجید تخت‌روانچی که پیش از این عهده‌دار معاونت اروپا و آمریکا بود چندی پیش به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور منصوب شد و جابری‌انصاری هم که معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بود در ساختار جدید به عنوان دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی به فعالیت خواهد پرداخت و ابراهیم رحیم‌پور که معاون آسیا و اقیانوسیه بود نیز بازنشسته شد.

در همین راستا بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح ساختار جدید وزارت امور خارجه و شرح وظایف معاونت‌های وزارت خارجه و سایر بخش‌های این وزارتخانه پرداخت.

قاسمی در این گفت‌وگو بیان کرد که وزارت خارجه امروز (یکشنبه) با ساختار جدید و احتمالا در برخی حوزه‌ها با نفرات جدید به کارش ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که این طرح جدید نیست و از سه سال پیش در وزارت خارجه و توسط آقای ظریف وزیر خارجه مطرح بوده است، عنوان کرد: این طرح در یکی 2 سال گذشته به صورت جدی‌تر مطرح شد و در یک سال اخیر به شور گذاشته و در کارگروه‌های مختلف بحث و بررسی شد و با توجه به موافقت‌ها و مخالفت‌ها و دیدگاه‌هایی که درباره آن در برخی بخش‌ها وجود داشت، بحث و بررسی‌ها انجام و نهایتا به طرح کاملی رسید و به امور اداری و استخدامی رفت و در 2 مرحله مجوزهای لازم صادر شد و از یک ماه پیش دستور اجرایی شدن آن توسط وزیر خارجه ابلاغ و پایان دی ماه زمان اجرایی شدن این طرح اعلام شد و قرار است ساختار جدید از ابتدای بهمن ماه کار خود را در عرصه عمل به اجرا بگذارد.

وی تغییر ساختار جدید را طرحی بومی و ایرانی خواند که توسط ظریف وزیر خارجه مطرح و دنبال شده و هدف ساختار جدید را کارشناس محوری و کارشناس سالاری بیان کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد که در ساختار جدید سلسله مراتب شامل وزیر، معاون وزیر، مدیرکل، رئیس اداره و کارشناس است و افزود:‌ در ساختار جدید تعداد پرسنل کمتر نشده‌ بلکه جابه‌جا شده و یا تغییر نام پیدا کرده‌اند.

قاسمی در بخشی از این گفت‌وگو عنوان کرد که فعلا هشت اداره کل دوجانبه خواهیم داشت و این ادارات به صورت انحصاری در اختیار معاونت سیاسی نخواهند بود و علاوه بر آن میزهای قبلی به ادارات و به صورت تخصصی‌تر براساس تقسیم بندی جغرافیایی تقسیم شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه این هشت اداره کل را شامل اداره کل خلیج فارس، اداره کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، اداره کل غرب آسیا، اداره کل اوراسیا، اداره کل آفریقا، اداره کل آسیا و اقیانوسیه، اداره کل اروپا و اداره کل آمریکا برشمرد.

وی درباره تعیین مدیران کل نیز گفت: با توجه به اینکه ساختار جدید باید روز یکشنبه شروع به کار کند تا حدی که میسر بوده مدیران کل و روسای ادارات در پی تغییراتی که در معاونان صورت پذیرفت باید انتخاب شوند و از روز یکشنبه کار خودشان را آغاز کنند، چرا که باید برای تمامی آنهایی که دارای پست و سمت هستند، حکم جدید صادر شود.

قاسمی ادامه داد: طی چند روز گذشته و حتی این روزها این روند در حال انجام است، ولی افرادی که از یکشنبه آغاز به کار می‌کنند و حتی دارای احکام جدید خواهند بود، می‌توانند باز هم در آینده با توجه به تغییر و تحولاتی که باید در برخی سفارتخانه‌های ما صورت بگیرد تغییر کرده و این بخش شاهد جابه‌جایی‌ها باشد، ولی باید در ابتدای هفته احکام تمامی سمت‌ها اعم از رئیس اداره، مدیران کل و مشاوران عالی و دستیاران را صادر کرده باشیم و ساختار از یکشنبه کار خود را آغاز کند.

وی به تشریح وظایف معاونت‌ دیپلماسی اقتصادی هم پرداخت و عنوان کرد که معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی هر کدام دارای سه اداره کل و دفتر خواهند بود و اداره کل پیگیری اجرای برجام نیز که پیش از این در معاونت امور حقوقی و بین‌المللی بوده به معاونت سیاسی منتقل شده است.

قاسمی در این گفت‌وگو در عین حال یادآور شد که معاونت دیپلماسی اقتصادی قرار نیست وظایف سایر ارگان‌های داخلی را انجام دهد یا موازی کاری داشته باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تغییر نام معاونت کنسولی و مجلس به معاونت ایرانیان و امور مجلس خاطرنشان کرد که مسائل کنسولی در این حوزه قرار می‌گیرد و حذف نشده است ولی در این نامگذاری جدید خواستند به نوعی بحث ایرانیان و موضوع ایرانیان را به صورت برجسته‌تری مطرح کرده و به آن اهمیت ویژه‌تری را بدهند.

اینکه در حوزه سخنگویی و مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای 12 اداره به فعالیت مشغول خواهند بود و یک معاونت هم برای حوزه سخنگویی ایجاد شده از موارد دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در این گفت‌وگو بدان اشاره کرد.

 وی ضمن تشریح فعالیت‌های دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی عنوان کرد که حسین جابری‌انصاری عالی‌ترین مذاکره کننده ما در آستانه باقی خواهد ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خبر داد که قرار است در چارت جدید بانوان نقش عمده‌ و اساسی‌تری را داشته باشند یا به عنوان مدیران کل و یا سفرای زن.