به گزارش ایسنا: يك نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه هم نقطه قوت و هم نقطه آسيبپذير نظام، سرمايهاي به نام مردم است تاكيد كرد: تبلور اين سرمايه مردمي ، حضور و مشاركت مردم در همه عرصهها بويژه انتخابات است كه البته اين حضور الزاماتي دارد و تحت عنوان باور و اعتماد به وجود ميآيد.

محمد خوش‌چهره در جمع تعدادی از دانشجویان جنبش عدالتخواه تصریح کرد: باور و اعتماد، ابتدا نسبت به عقلانیت حکومت ایجاد می‌شود و سپس صداقت، حقانیت و شفافیت است که باور و اعتماد را ایجاد و نهادینه می‌کند.

وی سرمایه‌های مادی و مالی، سرمایه‌های انسانی، سرمایه علمی و سرمایه اجتماعی را از جمله موتورهای محرک جوامع طی ده‌های گذشته برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) سرمایه‌ای فراتر از این چهار سرمایه ایجاد کرد و آن، سرمایه‌ای به نام مردم است.

وی گفت: ‌ امام با استفاده از سرمایه مردمی توانست یک رژیم سرسپرده و تحت سلطه جهانی را ساقط کند و معادلات جهانی را برهم بزند، پس از پیروزی انقلاب نیز که استکبار جهانی بر روی تجزیه‌طلبی در داخل کشور ما کار می‌کرد امام(ره) با استفاده از این همین سرمایه‌های مردمی مفهوم وحدت در مقابل تفرقه را مطرح کردند و چند فتنه پشت سر گذاشته شد؛ هرچند که برخی موارد نظیر قائله کردستان هزینه‌هایی برای نظام در بر داشت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از فتنه‌ها مساله منافقین و بنی‌صدر بود که امام(ره) باز هم با استفاده از سرمایه‌های مردمی در مقابل این مساله ایستادند؛ منافقین در آن زمان نیروهای زیادی از بین جوانان و نوجوانان جذب کرده بود و آنها در مقابل شعار انقلاب اسلامی، شعار اسلام انقلابی را مطرح می کردند که انحراف آنها از همین جا مشخص می‌شد، نباید منافقین را دست کم بگیریم چرا که آنها تشکیلات بسیار قوی و گسترده‌ای داشتند و اگر خدا کمک نمی‌کرد و آنها به خود مغرور نمی‌شدند و در فاز نظامی نمی‌افتادند همه جا را گرفته بودند.

وی افزود: امام(ره) برای مقابله با این فتنه از سرمایه های مردمی استفاده کردند به طوری که حتی مادر، فرزند منافق خود را معرفی می‌کرد یا برادری یا شخصی برادر منافق خود را لو می‌داد و بدین ترتیب فتنه منافقین را سرمایه‌ای به نام مردم تمام کرد.

خوش چهره، با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی در اوایل دوران پس از پیروزی انقلاب یادآور شد: پس از برخی قائله‌های داخلی، فتنه بزرگی به نام جنگ تحمیلی به وجود آمد و در آن همه دنیا مقابل این نظام ایستادند، به طوری که به قول مقام معظم رهبری حتی سیم خاردار هم به ما نمی دادند ولی ما توانستیم هشت سال ایستادگی کنیم و هرچند که جنگ برای ما هزینه‌هایی در بر داشت ولی با استفاده از سرمایه‌ای به نام مردم جنگ را نیز پشت سر گذاشتیم.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم وجود عقلانیت و صداقت در بین مسوولان برای حفظ باور و اعتماد مردم تاکید کرد و افزود: پس از انتخابات سال ۸۸ من در برنامه‌ای در تلویزیون گفتم که مردم بعد از انتخابات تشنه خبر هستند ولی چون بعضا صداقت وجود ندارد، مردم خود را با آب مسموم رسانه‌های بیگانه سیراب می‌کنند، در انتخابات قبلی حرف من این بود که جدا از بحثحقانیت جناح‌بندی‌ها، برای یکسری از مردم سوال ایجاد شده است که باید به آن پاسخ داد.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: اول انقلاب شهید بهشتی یک تنه در مقابل تفکرات انحرافی می‌ایستاد و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی با آنها بحثو مناظره می‌کرد و بدین ترتیب مردم به صورت عقلانی قانع می‌شدند و این چنین بود که طومار تفکرات التقاطی در هم پیچیده شد که در انتخابات گذشته هم باید به همین شکل عمل می شد چرا که این موضوع با مشارکت مردم رابطه مستقیم دارد.

خوش‌چهره همچنین با اشاره به اینکه امام(ره) در مدل خود " جمهوری اسلامی " را مطرح کردند خاطرنشان کرد: جمهوری به معنای تبلور اراده مردم است و اسلامی بودن نیز مربوط به محتوای نظام می‌شود؛ امام تاکید داشتند که جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش و این سخن یعنی جمهوریت و اسلامیت به معنای دو بال این نظام هستند ولی از اول انقلاب جریانات مختلف در مورد این دو بال افراط و تفریط می‌کردند یعنی یا بیش از حد به جمهوریت می‌پرداختند یا تلقی هایی افراطی و متحجرانه از اسلام را مطرح می‌کردند، برای مثال، بخش برانداز مشارکت در مجلس ششم به سمت رفراندوم رفتند و یا این اواخر افراط را در سوی دیگر شاهد هستیم.

وی با تاکید به اینکه جمهوری اسلامی مدلی برای همه نسل‌ها است تصریح کرد: ‌امام(ره) ساختارهای قدرت را بر مبنای تفویض اراده از سوی مردم به مسوولان بنا نهادند و بر همین اساس مجلس را که توسط مردم انتخاب می‌شود عصاره فضائل ملت توصیف کردند.

خوش‌چهره افزود: امام(ره) همچنین تاکید کردند که مجلس در راس امور است البته متاسفانه همین یکی دو سال پیش بود که برای تضعیف مجلس، عده‌ای تفسیر کردند که این حرف امام(ره) حرفی مقطعی بوده است و البته دیدیم که پاسخ‌هایی به آن داده شد، اینکه مجلس در راس امور است یعنی درست است که رییس‌جمهور، رییس قوه مجریه و رییس هیات دولت است ولی صلاحیت هیات دولت از سوی مجلس تایید می‌شود و مجلس است که با بررسی لوایح، بودجه و غیره اداره کشور را تنظیم می کند.

وی با بیان اینکه دشمنان بر روی سرمایه‌های مردمی و تضعیف و باور و اعتماد مردم کار می‌کند تا وفاداری آنها را دچار خدشه کند افزود: ‌ نباید اجازه داد که دشمن در نظام تصمیم‌گیری ما تاثیرگذار باشد، برای مثال در زمان آقای هاشمی و مجلس سوم طرح مناطق آزاد مطرح شد ولی من مخالفت کردم و گفتم این کار برای ایران جوابگو نیست و متاسفانه در عمل این مساله را به خرد دولت و مجلس دادند به طوری که امروز درحالی که چین سه منطقه آزاد و انگلیس دو منطقه آزاد دارد، ایران سی و یک منطقه آزاد و ویژه دارد و این اتفاق با نفوذ در نظام تصمیم‌گیری کشور نظیر مجلس افتاد.

خوش‌چهره با بیان اینکه یکی از راهها برای نفوذ به نهاد مهمی نظیر مجلس، وام‌دار کردن نماینده‌هاست، از سرد بودن فضای انتخاباتی در کشور انتقاد کرد و گفت: انتخابات مجلس، استراتژیک است و موفقیت آن، وابسته به مشارکت بالای مردم است و اگر می‌خواهیم موفق شویم باید یک انتخابات صد در صدی و داغ برگزار شود بنابراین هر جریانی که تنور انتخابات مجلس را سرد می‌کند باید شناسایی شود و زیر سوال برود.

وی اضافه کرد: چند روز دیگر سوم دی ماه و آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس است ولی هنوز فضای کشور برای انتخابات سرد است و من چون من در وسط میدان و تحت هجوم جدی هستم که در انتخابات شرکت کنم این مساله را به خوبی درک می کنم ولی من شرکت نخواهم کرد و برای این مساله دلایل خاص خودم را دارم؛ متاسفانه این روزها می‌بینیم که جریاناتی سازمان یافته با توزیع پول در برخی از شهرستان‌ها کار خود را برای انتخابات آغاز کردند و اگر این کار ادامه پیدا کند ظرف روزهای آینده شاهد اخبار و حوادثی در این زمینه خواهیم بود، رفتن به این سمت به معنی سلب باور و اعتماد مردم در نتیجه کمتر شدن مشارکت مردمی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه یکی از دانشجویان به گزارش اخیر تفریغ بودجه در مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ۶۴ درصد از بودجه سال ۸۸ رعایت نشده است به نظر شما این مشکل از کجا ناشی می شود و به طور کلی ارزیابی شما از عملکرد مجلس هشتم چیست؟

خوش‌چهره پاسخ داد: چنین اتفاقی بدین معنی است که مجلس شان و جایگاه خود را پایین آورده که تحقق چنین اتفاقی میسر شده است و متاسفانه این مساله مطلوب سازمان سیا و موساد است؛ مسوولیت افراد، امانتی نزد آنهاست و در نتیجه مسوولیت را باید به اهل آن داد و قرآن به صراحت می‌فرماید که فرد اصلح، قوی و امین است.

وی ادامه داد: اگر می بینیم که یک چالش بزرگ اقتصادی ایجاد شده، یعنی از ابتدا فرد مناسب بالای سر این کار گذاشته نشده است.

این استاد دانشگاه، در پایان در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره نقش احزاب اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند احزاب داروی شفابخش هستند در حالی که احزاب در حال حاضر داروی مسکن هستند، من معتقدم که احزاب را باید از منظر سرمایه‌های مردمی نگاه کرد چرا که اگر حزبی پایه جمهوریت داشته باشیم ولی صداقت و تقوا نداشته باشد، برای کشور تبدیل به سم می شود.