نصایح مراجع تقلید به دولتمردان از سر دلسوزی است

به گزارش مهر، دکتر علی لاریجانی ظهر پنجشنبه در نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، برگزاری این جشنواره و تجلیل از مقام علمی آیتالله العظمی مکارم شیرازی را اقدامی تحسینبرانگیز توصیف کرد و افزود: این یک حرکت بسیار مهمی است که در محیط دانشگاهی از یک شخصیت برجسته دینی تجلیل میشود که هم در مسائل فقهی و کلامی و هم در مسائل قرآنی و اخیرا در تفسیری که به نهجالبلاغه نوشتند حوزه تتبع وسیعی را برای کشور فراهم کردند.

وی ادامه داد: تجلیل از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی هم لازم بود و هم روش پسندیده‌ای است که در گذشته کمتر شاهد آن بودیم، چراکه غالبا از شخصیت‌هایی که در قید حیات بودند تجلیل نمی‌شد ولی در سال‌های اخیر این روش انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تجلیل از این مرجع تقلید فقط تجلیل از شخصیت علمی ایشان نیست، بلکه تکریم از هویت جمعی خودمان و تمرکز پیداکردن بر روی مولفه‌های اصلی هویت خودمان است.

لاریجانی فرهنگ را عنصر اصلی در هویت جامعه دانست و افزود: هر تغییری که از مفهوم جامعه داشته باشیم باید بپذیریم که تشخص جامعه به هویت جمعی خودمان است.

فرهنگ‌هایی که دست‌ساز بشرند ماندگاری ندارند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ، هویت جمعی را معنادار می‌کند تصریح کرد: برخی از فرهنگ‌ها و آئین‌ها دست‌ساز بشر هستند و ما نمی‌توانیم بگوئیم که این فرهنگ‌ها جاودان هستند.

وی با ذکر نمونه‌های در این مورد اظهار داشت: مارکسیسم توانست سال‌ها نوعی همبستگی در جامعه به وجود آورد اما چون این فرهنگ دست ساز بشر بود و نمی‌توانست همه اموری که مربوط به سعادت بشر است از مبدا کمال در نظر گیرد، تاب نیاورد و بعد از ۷۰ سال جامعه‌ای که بنای آن مارکسیسم بود از هم پاشید.

لاریجانی گفت: در حوزه تمدن غرب نیز همینطور است و بعد از رنسانس در برخی از ارزش‌ها غلو کردند و در برخی دیگر دچار نصیان شدند و نوعی بهم ریختگی در حوزه‌های تمدن غربی مشاهده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بحران اخلاقی و معنوی خانواده در غرب را امری واقعی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر نوعی گسست‌هایی در جامعه غرب مشاهده می‌شود که این جامعه را دچار تزلزل کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی هویت جامعه‌ای بر آئین الهی استوار باشد چون مبدا کمالی و قدرت دارد و یک بعدی نیست جنبه ماندگاری دارد.

وی اتصال هویت جمعی جامعه ما به آئین مقدس اسلام را افتخارآمیز توصیف کرد و یادآور شد: موضوع آئین اسلام از یک مبنا است و می‌تواند ما را به هم اتصال می‌دهد، اینجاست که جایگاه مرجعیت و توجه ولی الله الاعظم در مورد رجوع مردم به علما در نبود امامان معصوم کارساز است.

نظام مرجعیت بخشی از تکون هویت جمعی ماست

لاریجانی ادامه داد: این مراجع و عالمان دینی هستند که قرائت صحیحی از اسلام را تبیین می‌کنند و ما را به هم متمرکز می‌کنند و از تفرقه پرهیز می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه نظام مرجعیت اسلامی در تفکر شیعی تصریح کرد: مسئله مرجعیت در تفکر دینی بخشی از تکون هویت جمعی ماست و اگر امروز از یک شخصیت و مرجع بزرگ تجلیل می‌کنیم نوعی تمرکز پیدا کردن ذهن ماست بر روی موضوع بسیار اساسی که باعثمی‌شود هویت جمعی ما قوام پیدا کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تلاش‌های غرب برای تخریب مرجعیت اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر کشورهای غربی تلاش می‌کنند آن را با فشار زیادی تخریب کنند جریان روحانیت و مرجعیت است و گاه از درون کشور افرادی قصد تضعیف این سیستم و نظامی که هویت جمعی ما را معنادار می‌کند بودند.

لاریجانی تاکید کرد: فکر اصیلی که حوزه‌های علمیه داشتند که مستقل از دولت‌ها باشند و استقلال خود را حفظ کنند، این شگردها را خنثی کرد.

مراجع کینه‌ای از کسی ندارند

وی ادامه داد: مراجع و علما دردمندانه مسائل مردم را پیگیری می‌کنند و اگر توصیه‌هایی به دولتمردان دارند از سر دلسوزی است. آنها کینه‌ای از کسی ندارند و چیزی هم نمی‌خواهند، بلکه حرف آنها صلاح امت است.

لاریجانی تاکید کرد: مراجع مال و مقامی از کسی نمی‌خواهند و چون در بطن توده‌های مردم زندگی می‌کنند ومسائل آنها را می‌دانند، با فکر اسلامی به مداوی مشکلات آنها می‌پردازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استقلال حوزه‌های علمیه و روحانیت و مرجعیت تمامی شگردهای دشمنان را خنثی کرده است و باید شکرگذار و قدردان مرجعیت باشیم.

تقدیر از آیت‌الله مکارم شیرازی

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی ویژگیهای علمی و عملی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اشاره کرد و یادآور شد: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مراجع برجسته‌ای هستند که هم باید از مقام ایشان تکریم شود و هم سیر زندگی این مرجع تقلید در عرصه‌های مختلف بیانگر توجه خاص ایشان به سلامت مردم و نخبگان است.

وی تاکید کرد: امروز بسیاری از تحصیلکردگان با افکار آیت‌الله مکارم شیرازی انس دارند و در کنار کتاب‌ها و تفاسیر ایشان آرام می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نگارش آثار به زبان ساده و گویا را یکی از ویژگیهای این مرجع تقلید دانست و در مورد تفسیر نمونه گفت: این تفسیر از نوآوری‌هایی برخوردار است و همگان می‌توانند از آن بهره‌های خوبی ببرند.

لاریجانی افزود: گاهی از برخی تفسیرها نظریات شاذی مشاهده می‌شود که دلیلی ندارد آن را به صورت پیچیده معرفی کنند ولی در تفسیر نمونه، موضوعات به صورت روان بیان شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله مکارم شیرازی فقط محدود به حوزه تفسیر نیست، تاکید کرد: البته این مرجع تقلید به کار جمعی در تفسیر نمونه اهمیت زیادی قائل شدند و یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که به کار جمعی عادت نکرده‌ایم.

آیت‌الله مکارم شیرازی مزاج اعتدالی دارند

وی به تلاش‌های آیت‌الله مکارم شیرازی در عرصه سیاسی به خصوص اوایل انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: برداشت‌های این مرجع تقلید در حوزه انقلاب این بود که هر جا احساس کردند وظیفه‌ای می‌توانند انجام دهند حضور جدی داشتند.

لاریجانی احساس مسئولیت و نقش مهم آیت‌الله مکارم شیرازی در تدوین قانون اساسی و حضور ایشان در شورای قضایی و همچنین نقش محوری این مرجع تقلید در شکل‌دادن حوزه‌های علمیه را ستودنی دانست و افزود: علاوه بر اینها، آیت‌الله مکارم شیرازی در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی کشور همانند نگاه علمی ایشان که واقع‌گرا و اعتدالی است، مزاج اعتدالی دارد.

وی ادامه داد: ایشان اگر گاهی مسائلی را احساس می‌کردند با زبان خوش و نصیحت‌گونه بیان می‌کنند که این رفتار ایشان دلنشین و اثرگذار است.

نگاه اعتدالی، وهمیات را از بین می‌برد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مزاج اعتدالی و واقع‌بینانه برای کشور مهم است، گفت: همیشه وهمیات می‌تواند در قدرت نفوذ داشته باشد اما نگاه اعتدالی می‌تواند این پوسته را از بین ببرد.

وی در پایان ضمن قرائت یکی از اشعار آیتالله مکارم شیرازی در مورد امام رضا(ع) بر دستان این مرجع تقلید بوسه زد و گفت: اجازه میخواهم بر دستانی که این اشعار زیبا را به ساحت امام رضا(ع) سروده شده و دستانی که بر ام الکتاب تفسیر نمونه نوشته و دستانی که بر خطبههای امام علی(ع) شرح نوشته بوسه زنم.