به گزارش فارس، حجتالاسلام غلامرضا مصباحیمقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که در برنامه شب گذشته "دیروز، امروز، فردا" سخن میگفت، در خصوص افزایش قیمت دلار و شرایط بازار دلار اظهار داشت: من معتقدم که این افزایش قیمت دلار یک شوک مقطعی است و انشاءالله برگشت خواهد کرد، زیرا ذخایر ارزی ما اصلا محدود نیست.

وی گفت: ما در دوران جنگ شاهد بالا رفتن قیمت دلار بودیم که به دلیل کمبود منابع دلاری در بانک مرکزی ‌‌مقدار ذخایر دلاری ما در زمان جنگ شاید ۶-۵ میلیارد دلار بود، اما امروز تنها بانک مرکزی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و طلا دارد و فقط صندوق توسعه ملی ما هم تاکنون ۲۷ میلیارد دلار ذخیره دارد لذا هیچ مشکلی از لحاظ ذخیره ارزی و کمبود ارز نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که علت بالا آمدن یکباره قیمت دلار چه بود، گفت: ما برای مبادلات شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و کارخانجات هیچ مشکلی نداریم. آنچه در بازار دلار در داخل کشور انجام می‌گیرد، مربوط به تقاضای خرد است و آنچه ‌این تقاضا را تحریک می‌کند، دلالی است.

مصباحی‌مقدم افزود: البته ریشه اصلی این موضوع نقدینگی دلار است نه ذخایر دلار. امروز ما در حال جنگ با کشورهای استکباری آمریکا هستیم و تحریمی که آمریکا، اروپا بوسیله شورای امنیت سازمان ملل علیه ما دارند، تحریمی است که بطور عمده فشار را بر روی دلار وارد می‌کند. آنها بدنبال کور کردن هر منفذی برای ورود دلار به کشور ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما مشکل ذخایر ارزی نداریم، گفت: فقط آنچه هست، این است که واردات دلار با مشکلات و محدودیت‌های روبرو شده است که عده‌ای بازار را به این بهانه تحریک کرده‌اند. ما در مقابل برای تقاضای معقول دلار هیچ مشکلی برای عرضه نداریم ولی این مشکل بر اثر تقاضا کاذبی است که بوجود آمده ‌که حتما با اقدام مناسب دولت حل خواهد شد و این نگرانی روانی از بین خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه گفت: تحریم، دلالبازی و افزایش تقاضای کاذب سه عامل بوجود آمدن این شرایط در بازار بوده است که با تدابیر لازم مشکل بزودی حل خواهد شد.