به گزارش مهر، غلامرضا مصباحی مقدم در همایش دستاوردهای تولیدکنندگان در سال جهاد اقتصادی گفت: ایران دارای مزیت تولیدی بسیار در زمینه های مختلف و ظرفیتهای گسترده برای کار و فعالیت اقتصادی است که بر این اساسریال میتواند سرمایه گذاری های فراوانی را در زمینه های مختلف داشته باشد.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: واردات ایران نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است، همچنین درآمد حاصل از فروش نفت کشور تا پایان سال ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، این در حالی است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اگر چه توزیع درآمد بهبود یافته و ضریب جینی اصلاح شده است اما به نظر می رسد نگاه دولت بر توزیع درآمد متمرکز است و از تولید غافل شده است.

وی تصریح کرد: با توزیع یارانه ها و سهام عدالت طبقات پایین جامعه بهبود درآمد یافته اند، این در حالی است که باید منابع حاصل از آزادسازی قیمتها به سمت تولید روانه می شد تا به طور غیر مستقیم با اشتغال زایی همان طبقات نیز منتفع شوند.

مصباحی مقدم ادامه داد: ایران از سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب در شرایط تحریم به سر می برد و نیات تحریم کنندگان تحت فشار قرار دادن ایران و فروپاشی آن است در حالی که دولت و ملت از هم جدا نیستند و این اتفاق رخ نخواهد داد.

همچنین سید محمد موسوی رئیس خانه صنعتکاران در همایش نقش تولید کنندگان در جهاد اقتصادی گفت: ارزشمندترین نماد پیشرفت در اقتصاد ایران بخش صنعت بوده و شاه بیت اشتغال نیز در این بخش شکل می گیرد اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح این بخش هم اکنون با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

وی تصریح کرد: از زمان هدفمند کردن یارانه ها صرفه جویی هایی در صنعت، صورت گرفته است اما باید توانایی نوسازی و برنامه ریزی برای واحدهای مختلف را نیز که به دلیل مصرف بی حد و مرز انرژی به نابودی رسیده اند را نیز کمک رساند.

موسوی با تاکید بر ضرورت اشتغال زایی در کشور گفت: اگر سیستم اجرایی برای رونق اشتغال به درستی برنامه ریزی کند نه تنها مشکل اشتغال و بیکاری حل خواهد شد بلکه نیازمند ورود نیروهای کاری از کشورهای همسایه نیز هستیم البته باید قانون کار نیز اصلاح شود.

رئیس خانه صنعتکاران بر ضرورت برنامه ریزی سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات تاکید کرد و گفت: متاسفانه در صنایع همگنی که چندین برابر نیاز کشور تولید صورت می گیرد، باز هم جواز صادر شده و تسهیلات پرداخت می شود.