رایزنی نتانیاهو در مسکو با پوتین درباره ضرب‌الاجل برجامی ترامپ

یک رسانه صهیونیستی گزارش داده «تثبیت نظامی ایران در سوریه» و ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای اروپایی برای اصلاح توافق هسته‌ای «برجام» محورهای اصلی گفت‌وگوی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور پوتین را در سفر روز دوشنبه به مسکو تشکیل خواهد داد. 

روزنامه «هاآرتص» نوشته انتظار می‌رود نتانیاهو در موضوع تلاش ایران برای «تثبیت حضور نظامی در سوریه» بر حق اسرائیل برای جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله لبنان از طریق اراضی سوریه تأکید کند. 

مطابق این گزارش، نتانیاهو در موضوع توافق هسته‌ای برجام نیز به دنبال محک زدن میزان مخالفت روسیه با مسئله بازگشایی پرونده برجام که ترامپ به دنبال آن است خواهد بود. 

به طور خاص، نتانیاهو با علم به اینکه روسیه با هر گونه تغییر در توافق برجام مخالف است می‌خواهد میزان آمادگی روسیه برای همراه شدن با موضع آمریکا در این خصوص را بسنجد. 

روسیه پیشتر مخالفت قاطع خود را با درخواست‌های دولت آمریکا برای اعمال هر گونه تغییر در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرده و بر اجرای این توافق، به شکل فعلی آن تأکید کرده است.  

ترامپ روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام، علی‌رغم رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تهدید کرد ممکن است این آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد.

 رئیس‌جمهور آمریکا گفت در صورتی که نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام نکنند او در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (۱۲۰ روز بعد) آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.