اصلاح طلبان به دنبال امام جمعه شدن حسن روحانی

چند روز قبل بود که محسن غرویان از روحانیون حامی حسن روحانی در اظهاراتی عجیب مدعی شد که امام جمعه شدن حسن روحانی مطالبه مردم است.

 وی در اینباره گفته بود: " بنده سابقا هم این پیشنهاد را داده بودم که روش درستی است اگر رئیس‌جمهور به عنوان سخنران پیش از خطب و یا حتی خطیب نماز جمعه، در مراسم حاضر شود و سخنرانی داشته باشد. به هرحال این جزو مطالبات مردم نیز هست که رئیس دولت حاضرشان، از مسائل سیاسی و اجتماعی با آنها صحبت کند، چراکه ایشان بر این دو موضوع اشراف کامل‌تری نسبت به سایرین دارند. نماز جمعه درواقع عملی عبادی-سیاسی به‌حساب می‌آید و درباره سخنرانی درمورد این مباحث چه کسی بهتر از رئیس‌جمهور از عهده آن برمی‌آید؟ و همچنین در مورد آیت‌ا... ناطق نوری هم به همین صورت است. ایشان شخصیتی متعادل و منطقی دربین مسئولان بودند و هستند و تجربه‌های فراوانی در مجلس اول تا پنجم و همچنین وزارت کشور در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، کسب کرده‌اند. از اصحاب نزدیک امام و یاران با وفای رهبری به‌حساب می‌آید همفکر و همراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بودند و اندیشه‌شان به آقای روحانی هم نزدیک‌تر است. پس باید از این افراد مفید نهایت استفاده را ببریم تا در آینده حسرت نخوریم."

در همین حال روزنامه آرمان نزدیک به خانواده آیت الله هاشمی، طی گزارشی یک گام فراتر گذاشته و امام جمعه شدن حسن روحانی را مطالبه اصلاح طلبان دانسته و البته تاکید کرده که وی می تواند جایگزین مناسبی برای آیت الله هاشمی در نماز جمعه باشد.

در این رابطه آرمان نوشته است: " انتظار دیگر اصلاح‌طلبان از روحانی حضور او در پشت تریبون نمازجمعه است چرا که این جریان سال‌هاست از حضور در جایگاه امام جمعه محروم مانده و اکنون بهترین فرصت است که روحانی جای خالی آیت‌ا... هاشمی در پشت تریبون نمازجمعه را پرکند. اگر روحانی به پشت تریبون نمازجمعه برود، می‌تواند اندیشه و مواضع جریان اصلاحات را هم بیان کند تا خلأ چندین ساله پر شود."

این روزنامه اصلاح طلب در حالی امام جمعه شدن روحانی مطالبه اصلاح طلبان می داند که درباره اختلاف اصلاح طلبان با رئیس دولت تدبیر و امید همچنین نوشته است: " با آغاز ریاست‌جمهوری دوازدهم بود که زمزمه فاصله میان روحانی و اصلاح‌طلبان شنیده شد و این موضوع تا جایی پیش رفت که برخی به صراحت از جدایی اسحاق جهانگیری که معاون اول روحانی است از دولت خبر دادند. برخی اصلاح‌طلبان که بر اساس آینده‌نگری حرکت نمی‌کردند هم بر طبل اصولگرا بودن روحانی کوبیدند یعنی به سال 92 بازگشتند و این امر را سبب بی‌توجهی او به انتظارات جریان اصلاحات ذکر کردند. اما آنچه روحانی انجام داد با این القائات همخوانی نداشت. چنان‌که با مرور وعده‌های روحانی، این نتیجه حاصل می‌شود که او کارهایی کرد که اگر شخصیتی از جریان اصلاحات بر کرسی ریاست‌جمهوری حضور داشت موفق به انجام آن نمی‌شد مانند گشایش‌هایی که در برخی موضوعات سیاسی ایجاد شده و برخی ممنوعیت‌های زمانی برای دیدارها حذف شده است. در مورد دیگر، همگان شاهد بودند که روحانی بر عهد خود مبنی بر جلوگیری از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام محکم ایستاد و اجازه نداد دست وزیر ارتباطات به روی دکمه فیلتر برود! اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که آزادانه فعالیت می‌کنند و کنگره‌های آنها بدون مانع برگزار می‌شود که این امر نشات گرفته از تصمیمات روحانی است. البته نمی‌توان منکر عدم تحقق برخی وعده‌ها مانند بهبود وضعیت اقتصادی بود."