تلاش آمریکا برای اجبار ایران به مذاکرات دوباره

حسین متفکر کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه اقدام جامعه بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران ممکن است ترامپ را متقاعد به باقی ماندن در برجام کند، اظهار کرد: برجام در فرآیند طولانی مذاکرات مبتنی بر بازی برد_برد میان ایران و 1+5 و براساس قطعنامه‌ 2231 شورای امنیت به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه توافق برجام، ایران را از 6 قطعنامه فصل 7 سازمان ملل خارج کرد، افزود: در مذاکرات هسته‌ای اشاره‌ای به مباحث موشکی ایران نشده است همچنین محدودیت‌ها و تحریم‌های موشکی ایران قبل از برجام و از اوایل انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس هم وجود داشته است.

متفکر اضافه کرد: اظهارات هیلی در سازمان ملل و سناریوهای طراحی شده آمریکا به این دلیل است که آنها قصد دارند ایران را بترسانند و با راه اندازی یک جنگ روانی، ایران را مجبور به پذیرش مذاکره در خصوص مباحث فناوری‌های هسته‌ای خارج از برجام کنند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: مذاکره مجدد درباره برجام امکان پذیر نیست چرا که مقام معظم رهبری از همان ابتدا اعلام کردند هیچ مذاکره‌ای به جز برجام و مباحث هسته‌ای با آمریکا نداریم.

وی با بیان اینکه ایران پیش‌تر در فرآیند برجام اعلام کرده است هیچ‌گونه آمادگی برای مذاکره در خصوص مسائل غیر هسته‌ای و مباحث موشکی ندارد،گفت: پس از آنکه ترامپ به ریاست جمهوری رسید، به دنبال ایجاد جو و جنگ روانی گسترده‌ای بود تا بتواند اروپا را با خود همراه کند و پروژه ایران‌هراسی را توسط مثلث آمریکا_ اسرائیل و عربستان در منطقه تشکیل دهد.

متفکر در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا قصد دارد فضای روانی سنگینی برای تحمیل خواسته و اراده‌‌هایش به ایران به وجود آورد در حالی که این مسائل تأثیری بر ملت ایران نخواهد داشت و تحمیل آنها پذیرفته نخواهد شد.