سايت بي بي سي فارسي نوشت: اگر حلقه ياران دولت، جبهه پايداري و جبهه متحد اصولگرايان وارد عرصه شوند ممكن است هيچ كدام از اين ۳ گروه نتوانند اكثريت كرسي هاي مجلس را به دست آورند. در چنين شرايطي، نقش اقليت در مجلس آينده مي تواند از هميشه پررنگ تر شود؛ بنابراين انتخابات مجلس نهم از اين جهت كه تا چه اندازه مجال فعاليت نامزدهاي اقليت در آن فراهم مي شود هم مي تواند اهميت ويژه داشته باشد. تجربه حضور معدود نمايندگان اقليت هاي قومي در مجلس ايران و عملكرد فراكسيون كوچك اصلاح طلبان در مجلس فعلي نشان داده است كه حضور نمايندگان اقليت در مجلس، به ويژه در برهه هاي حساس، بازتاب دهنده صداهايي است كه تريبون ديگري درون حكومت ندارند.

بی بی سی افزود: بخش عمده اعتراضات محدودی که از درون نهادهای حکومتی ایران انجام می شود، به همین نمایندگان تعلق دارند. حال اگر مجلس آینده یک اکثریت منسجم و یکپارچه نداشته باشد، نقش اقلیتی منعطف که بتواند براساس مصلحت سنجی های موردی به ائتلاف های گوناگون بپیوندد، ممکن است در مواردی حتی تعیین کننده شود.
بی بی سی در ادامه آرزوی خود نوشت: مجلسی بدون اکثریت منسجم ممکن است برای افزایش سهم اقلیت در تصمیم گیری ها مفید باشد، اما احتمالا چندان به کار حکومت اقتدارگرا نخواهد آمد.

يادآور مي شود فراكسيون اقليت در برخي تصميم گيري هاي حساس مجلس نهم به واسطه يارگيري از اقليتي از اكثريت مجلس هشتم، در اتخاذ تصميم گيري هاي سوال برانگيز از سوي مجلس نقش آفريني كرد كه نمونه تصويب وقف دانشگاه آزاد يكي از آنهاست.