هراس آمریکا از تغییر معادلات قدرت علت جنجال علیه برنامه موشکی ایران

مرکز تحقیقات سیاسی و راهبردی الاهرام مصر، ضمن یک بررسی تحلیلی نوشت: رفتار ترامپ به چالش دوباره درباره توافق هسته‌ای با ایران دامن زده است. آمریکا علیه برنامه موشکی ایران جنجال می‌کند. فرانسه هم از توان موشکی ایران به عنوان تهدیدی علیه امنیت و صلح نام برد و همین امر دولت آمریکا را بسیار خوشحال کرد، زیرا پاریس قبل از آن رهبری اروپا در مخالفت با هرگونه عقب‌گرد واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران را برعهده داشت. در همین راستا رئیس‌جمهوری فرانسه و وزیر خارجه این کشور از ضرورت‌ «از سرگیری مذاکرات جدید با تهران درخصوص برنامه موشک‌های بالستیک این کشور» سخن به میان آوردند.
این بحران دوگانه هرچند جدا به نظر می‌رسند، اما درواقع یک بحران بیش نیست و نشان می‌دهد که توان راهبردی و نظامی ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی از نظر نقش و نفوذ منطقه‌ای‌اش مردود به شمار می‌رود. استراتژی  امنیت ملی آمریکا در سال 2018 اعلام شده ازسوی دونالد ترامپ نیز بر این موضوع تاکید کرد.
واشنگتن  برای مهار و کنترل ایران یک طرح راهبردی مبتنی بر سه محور تبیین کرده است که عبارتند از:  1- تشکیل قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای جهت مقابله با اقدامات و سیاست‌های ایران 2- ناکام گذاشتن طرح نفوذ ایران 3- مجبور کردن تهران تا به جای ایدئولوژی انقلابی‌اش و گسترش بخشیدن به دامنه نفوذ و حضور خارجی خود، به مسائل داخلی‌اش اولویت ببخشد. 
چه بسا پیشبرد این استراتژی مستلزم آن است که ایران نتواند به یک قدرت نظامی تبدیل شود و این همان چیزی است که دونالد ترامپ قول آن را داده است. ایران باید از زرادخانه موشکی‌اش خلع سلاح شود، زیرا هم‌اکنون با استفاده از آن می‌تواند استراتژی امنیت اسرائیل را برهم بزند. توان موشکی ایران توانست تا اندازه‌ای برتری مطلق نیروی هوایی اسراییل را کنار بزند. همان برتری که اسراییل با استفاده از آن ظرف چند دهه گذشته توانست به اهداف نبردهای برنامه‌ریزی شده از سوی تل‌آویو تحقق ببخشد، اما اکنون ایران و همپیمانانش می‌توانند با استفاده از زرادخانه موشک‌های بالستیک و میان‌برد خویش گزینه انتقال نبرد به درون سرزمین‌های اشغالی را تحمیل کنند.
چنین تحولی می‌تواند منبع خطر و عامل واقعی جنجال علیه توان موشکی ایران باشد و همین امر باعث شده تا قدرت‌های غربی نسبت به بحران موشکی ایران دیدگاه مشترکی پیدا کنند که «خطر موشکی ایران علیه معادله قدرت در سطح منطقه» عنوان مشترک آن را تشکیل می‌دهد.