آگاهی از نتایج نظرسنجی‌ها راز انکار هدف اصلی برجام

تلاش مذاکره‌کننده ارشد دولت یازدهم برای جاانداختن این مسئله که «لغو تحریم‌ها هدف اصلی مذاکرات نبوده» از دیگر بخش‌های قابل تامل حضور عراقچی در برنامه هفته گذشته جهان‌آرا است که در افکار عمومی و رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شد. این بخش از صحبت‌های عراقچی در واقع تکرار سخنان ظریف در شهریور ماه سال گذشته است که با رد لغو تحریم‌ها به عنوان اولویت‌ و هدف اصلی مذاکرات می‌گوید: البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقا هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود.
بررسی گذرای اظهارنظرهای دولتمردان در سال‌های 92 تا 94 به راحتی صحبت‌های عراقچی و ظریف را رد می‌کند. در واقع کمتر حافظه‌ای وجود دارد که 17 خرداد 94 را فراموش کند؛ جایی که روحانی در مراسم اعطای جایزه ملی محیط‌زیست می‌گوید: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمانشان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.» با این وجود چرا دولتمردان بعد از گذشت دو سال از اجرای برجام اظهارات گذشته خود را انکار کرده و سعی می‌کنند اصلی‌ترین هدف مذاکرات را- که تمام هم و غم خود را برای نیل به آن صرف کردند- کم‌رنگ جلوه دهند؟
بخشی از پاسخ سوال مذکور به لغو نشدن بسیاری از تحریم‌ها و افزایش تحریم‌های جدید برمی‌گردد اما بخش مهمتر آن را باید در ترس دولتمردان از پاسخگویی و مواجه با افکار عمومی دانست. بخش‌هایی از نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند پیرامون توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد مردم معتقدند که برجام بهبودی در وضعیت زندگی‌شان ایجاد نکرده و بیش از 52 درصد نیز بر این باورند که خبری از مزایای وعده داده شده در برجام نیست.
- 74/8 درصد مردم معتقدند که برجام شرایط زندگیشان را بهبود نبخشیده است.
- 52/5 درصد مردم معتقدند که ایران اکثر مزایای وعده داده شده در برجام را دریافت نکرده است.
- 60/3 درصد مردم معتقدند که آمریکا تمام تحریم‌هایی که طبق برجام باید معلق می‌کرده را تعلیق نکرده است.
روشن است که در نگاه مردم وعده‌های برجامی بیش از آفتاب تابان و موهبت الهی به سراب شبیه است و در این وضعیت دولت و تیم مذاکره‌کننده به جای پاسخ‌گویی به مردم ترجیح می‌دهند که در فراری‌ رو به جلو صورت مسئله را پاک کنند! «اصلا چه کسی گفته مسئله اصلی مذاکرات لغو تحریم‌ها بوده است؟!» برجام که قرار نبود مشکلات مردم از محیط‌زیست تا اشتغال و سرمایه را حل کند!