روسیه حرف نهایی خود را درباره برجام زد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا که در روز دوشنبه منتشر شد، گفت: بهبود ، به روزرسانی یا تجدیدنظر در شرایط کنونی غیرقابل ممکن است. بسیاری از اتفاقات اخیر باعث عمیق شدن بی‌اعتمادی میان واشنگتن و تهران شده است. هم‌اکنون برخی اقدامات خاص در حال انجام است که نه تنها باعث ایجاد تردید نسبت به تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای شده است، بلکه از طرفی باعث افزایش فشار به ایران نیز شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی نظر من این است که حتی نمی شود هرگونه از سرگیری مذاکرات را در مورد برجام تصور کرد.

ریابکوف خواسته‌ها و اولتیماتوم‌های واشنگتن را زیاده‌خواهی از ایران دانست و آن را یک روش غیرقابل قبول که به هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد رسید، توصیف کرد.

این دیپلمات ارشد روس به طور خاص به موضوعاتی که واشنگتن به دنبال آن است تا آن را وارد برجام کند و در عین حال این موضوعات هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند، اشاره کرد.

ریابکوف همچنین تاکید کرد: ایران هم اکنون متهم به انجام گناهانی می شود که از دیدگاه ما تنها برای دفاع از منافع ملی خود انجام می دهد. آمریکا به جای آغاز یک گفت‌وگوی سازنده با تهران به دنبال باج‌خواهی است و هیچ کس در برابر چنین رفتاری کوتاه نمی‌آید؛ بنابراین برای من مشخص نیست که چگونه آمریکا می‌خواهد در مسئله توافق هسته‌ای گام بردارد. مکررا تاکید کرده‌ایم که در هر سناریویی ما نباید به از سرگیری مذاکرات برجام تن دهیم؛ چراکه این یک مسیر مستقیم به سوی تضعیف برجام است.

ریابکوف ادامه داد: احساس می کنیم کاملا مشخص است که پیامدهای لغو برجام بسیار منفی خواهد بود. هم در موضوع ثبات رژیم عدم اشاعه بین‌المللی و هم در موضوع قابلیت‌های مذاکره آمریکا لغو برجام اثرات مخربی خواهد داشت.