به گزارش نداي انقلاب، اين شورا در اين تحليل با اشاره به وقوع چنين اتفاقي در سال ۱۹۶۰ در شوروي سابق نوشت:
کنترل هواپیمای آمریکایی U - ۲ در تاریخ ۱ مه سال ۱۹۶۰، در منطقه Sverdlovsk، اتحاد جماهیر شوروی از دست خارج شد. ماموریت U - ۲ که عملیات گراند اسلم – نامیده می شد - وظیفه عکسبر داری از سایت های موشک های بالستیک شوروی را برای به واشنگتن بعهده داشت.

گراند اسلم، درارتفاع بالا در طول چهار سال بر فراز خاک شوروی پرواز می کرد، و تحلیلگران سازمان سیا بدلیل بهینه سازی رادارهای دفاع هوایی شوروی هشدار هایی داده بودند و با در نطر گرفتن همه جوانب ریسک به دام افتادن را می دانستند ولی وزیر امور خارجه وقت از رئیس جمهور(آیزنهاور) در خواست کرده بود که پروازهای U - ۲ مجددا از سر گرفته شود: " بدلیل اینکه اهداف سازمان های اطلاعاتی از اهمیت بیشتری نسبت به، به دام افتادن، بر خوردار است "
حال باید دید آیا تاریخ تکرارمی شود؟ هم اکنون هواپیمای بدون سرنشین نگهبان RQ – ۱۷۰در دست ایرانی هاست.
آمریکا با " اعتماد به نفس بالا " گفت که این هواپیمای بدون سرنشین، ۱۴۰ مایل در داخل ایران وارد شده. چندین مقام دولتی اذعان کردند که هواپیمای بدون سرنشین تحت کنترل CIA بوده و ماموریت جمع آوری اطلاعاتی از داخل ایران را به عهده داشته است.

اين شورا در ادامه تحليل خود آورده است:این قابل درک است که این واقعه تیتر همه روزنامه ها شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده با این حال، در بحث هواپیماهای بدون سرنشین این مسئله ،تعجب آور و یا افشاگرانه نیست.مزایای جاسوسی آمریکا در ایران مهمتر از خطرات ناشی از لو رفتن یک هواپیمای بدون سر نشین ، ویا ۵۵ میلیارد دلاری است که در سال گذشته برای سیستم اطلاعاتی آمريكا خرج شده است.