وزیراطلاعات اسرائیل: درسی به ایران می دهیم که فراموش نکند

«اسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به سوالات این روزنامه الکترونیک سعودی درباره حادثه سرنگونی جنگنده اف-16 با آتش پدافند هوایی سوریه در روز شنبه گذشته پاسخ داد و بار دیگر ایران را بشدت تهدید کرد. 

این وزیر صهیونیست مدعی شد که به ایران درس فراموش‌ناشدنی خواند داد اگر تهدیدها از جانب ایران ادامه داشته باشد. او مدعی شد که خطوط قرمز اسرائیل هنوز هست و قواعد بازی در آسمان سوریه تغییر نکرده و تل‌آویو استقرار ایران در سوریه را نخواهد پذیرفت.

متن پرسش و پاسخ

ایلاف: «مهم نیست علت چه بود و نتیجه تحقیقات شما درباره سقوط هواپیماهای اف-16 با موشک‌های سوریه به کجا می‌رسد. طرف مقابل مُصر است که با این کار قواعد بازی را در آسمان سوریه تغییر داده است».

کاتص: قواعد بازی در سوریه تغییر نکرد و این نخستین‌بار نیست که سوریه موشک‌های زمین به هوا به سوی جنگنده‌های اسرائیل شلیک می‌کند. اسرائیل برتری هوایی و کنترل بر آسمان منطقه را تا حد زیادی ادامه می‌دهد.

ایلاف: الان چه، به کدام سو می‌روید؟ آیا می‌توان گفت که در شمال (فلسطین اشغالی) به دلیل حرف‌وحدیث‌هایی از انتقال سلاح پیشرفته برای حزب‌الله، دچار تشدید تنش می‌شود؟ 

کاتص: اسرائیل مثل گروههای معارض سوریه نیست. اگر ایران تهدید و اقدام به عملیات‌های هجومی علیه اسرائیل از سوریه را ادامه بدهد، اسرائیل درسی به ایران می‌دهد که هرگز فراموش نکند. اسرائیل قصد تشدید وضعیت را ندارد اما اجرای خطوط قرمز را مثل دیشب، ادامه می‌دهد. اسرائیل توضیح داده که استقرار ایران در سوریه و خدشه‌دار شدن حاکمیتش و همچنین انتقال سلاح پیشرفته برای حزب‌الله در لبنان و ایجاد قدرت محلی برای ساخت و توسعه موشک در لبنان توسط ایران برای حزب‌الله را قبول نخواهد کرد.

ایلاف: [بشار] اسد [در واکنش به حملات هوایی، اسرائیل را] تهدید کرد و تهدیدش را هم عملی کرد. آیا این را با اراده خود انجام داد یا ایران پشت ماجرا است؟

کاتص: ایران خطوط قرمز را نقض و با آتش بازی کرد. ارتش سوریه که به برنامه‌های ایران ملحق شده، خود را زیر آتش خواهد دید اگر همکاری با ایران را ادامه دهد و به این کشور امکان استقرار در خاک خود را بدهد. ایرانی‌ها آماده‌اند تا آخرین نفر سوری، لبنانی و فلسطینی با اسرائیل بجنگند اما تاوانش را هم خواهند داد. سران ایران باید برای مردم ایران توضیح دهند چرا آماده‌اند زندگی نیروهای ایرانی را در نقاطی دور از مرز ایران -همچنانکه در حادثه اخیر در سوریه رخ داد- به خطر بیندازند... .

ایلاف: آیا تمایلی از جانب ایران و سوریه برای تشدید کردن وضعیت، بعد از سرنگونی جنگنده حس کردید؟

کاتص: اسرائیل بارها توضیح داده و تکرار کرده که حضور نظامی ایران و بازوهای مختلف آن در سوریه عاملی است که ثبات را بر هم می‌زند و منبع دائم تنش و اصطکاک و همچنین خطری نه فقط برای اسرائیل بلکه برای ثبات کل منطقه است.

نبرد علیه توسعه و تجاوز ایران در منطقه، باید در سوریه هم انجام شود و در همه جبهه‌های منطقه و جامعه بین‌الملل و همه کسانی که دنبال استقرار هستند باید با هم کار کنند تا ایران را مهار و حضور نظامی‌اش در سوریه و حمایتش از حزب‌الله در لبنان را متوقف کنند. تحرکات منفی که ایران و شاخه‌های آن در سوریه دارند،‌ بیش از آنچه برخی تصور می‌کنند سریع است برای همین باید نبرد را چند بُعدی و چندطرفه مدیریت کرد؛ سیاسی و اقتصادی و عملی برای مهار ایران در سوریه و منطقه به شکل فوری.