به گزارش ايسنا، آيتالله صادق آمليلاريجاني در نشست فصلي دادستانها و روساي دادگستريهاي سراسر كشور كه با حضور آيتالله جنتي دبير شوراي نگهبان برگزار شده بود، اظهار كرد: بحث انتخابات در كشور ما يك بحث حياتي و مهم از دو جهت است؛ هم از اين جهت كه تجلي مشاركت مردم در سرنوشت ديني، سياسي، فرهنگي و نظام حكومتي خودشان است و هم اين كه تجلي نشاط و حيات سياسي مردم است.

وی گفت: ‌کشوری که در آن انتخابات سرموقع و با نشاط انجام می‌شود کشوری زنده است. می‌بینیم در بعضی کشورها انتخابات برگزار می‌شود ولی آراء این انتخابات تضمینی هستند.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت مردم در انتخابات به مشارکت سیاسی‌شان برمی‌گردد از این جهت ما باید برای یک انتخابات پرشور تلاش کنیم و از طرف دیگر انتخابات پیام بزرگی برای کشورهای دیگر دارد و در سیاست خارجی ما بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته دشمنان زیادی داشته‌ایم، گفت: با آمدن انقلاب اسلامی طبیعی است که ما دشمنان زیادی پیدا کنیم ما در قلب ملت‌ها جای گرفته‌ایم، به دلیل اینکه از حق دفاع می‌کنیم ولی دولت‌های استکباری این مساله را نمی‌پسندند و هرگونه دشمنی که توانستند را انجام داده و می‌دهند.

آملی لاریجانی ادامه داد: دشمن برای یاس و ناامیدی مردم بسیار سرمایه‌گذاری کرده و گمان‌شان این است که با این سرمایه‌گذاری موفق خواهند شد در صورتی که همیشه ناکام مانده‌اند. در همین انتخابات ریاست جمهوری هم بحثتقلب و حقوق بشر را پیش آوردند و خواستند فضا را ملتهب کنند، در صورتی که کشورهایی هستند که اصلا روی انتخابات را ندیده‌اند اما مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

وی تصریح کرد: ما برای این که همواره آماده باشیم و پیام محکمی برای دشمنان داشته باشیم باید برای برگزاری انتخاباتی سالم تلاش کنیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه قانون اساسی حدود وظایف دستگاه‌ها را در انتخابات تعیین کرده است، گفت: قانون اساسی در بحثنظارت برای شورای نگهبان، نظارت استصوابی را قرار داده است. بحثاجرا را به عهده‌ی وزارت کشور قرار داده است و هم‌چنین وظیفه‌ی برخورد با تخلفات و جرایم انتخاباتی و بحثپیشگیری از وقوع تخلفات را به عهده‌ی دستگاه قضا نهاده است.

آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: قبلا در اجرای مسئولیت‌های قوه قضاییه گاهی احساس می‌شد مقداری کاستی وجود دارد. در زمانی که من در شورای نگهبان بودم مواردی وجود داشت که بعضی افراد در زمان انتخابات با توهین و تخریب رقبای خود می‌خواستند از آنها پیشی بگیرند اما رسیدگی به تخلف و جرایم آنها به بعد از انتخابات موکول می‌شد در حالی که دستگاه قضایی باید در موعد به وظیفه‌ی خود عمل کند.

آملی لاریجانی با تاکید بر این که دستگاه قضایی نباید در بحثنظارت و اجرا دخالت کند، گفت: این که گاهی تعبیر می‌شود و در برخی روزنامه‌ها می‌آید که دستگاه قضایی می‌خواهد بر انتخابات نظارت کند و از آن صیانت کند یا مسامحه بوده و یا غلط است. حالا صیانت ممکن است اما در بحثنظارت دخالتی نداریم و البته این منافاتی با نظارت دستگاه قضایی بر نهادهای اداری ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از وظایفی که قانون به عهده‌ی دستگاه قضایی گذاشته برخورد با نهادهای اداری متخلف است که در این زمینه سازمان بازرسی ایفای نقش می‌کند. یکی از بحث‌هایی هم که مطرح می‌شود این است که نامزدها در زمان انتخابات از منابع و امکانات دولتی استفاده می‌کنند. نظارت بر این مساله بر عهده‌ی شورای نگهبان است ولی این منافاتی ندارد که سازمان بازرسی سراغ آن دستگاه دولتی برود که منابع را در اختیار فردی خاص قرار داده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ماده ۱۸ انتخابات که در آن به رسیدگی خارج از نوبت در مور جرایم انتخاباتی تاکید شده است، گفت: در این زمینه لازم است روسای کل دادگستری‌ها بتواند شعبی خاص در دادسراها و دادگاه‌ها با استفاده از قضاتی متدین و بی‌طرف برای برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی ایجاد کنند و از این طریق به گزارش‌های تخلفات در وقت رسیدگی شود تا رفتار ناشایست برخی موجب از بین رفتن سلامت انتخابات نشود.

وی گفت: قضات دادگستری نباید از کاندیدای خاصی حمایت کنند تا مردم مطمئن باشند از آراء شان صیانت می شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به پرونده فساد اقتصادی اخیر گفت: این موضوع ضربه‌ای برای اعتبار نظام بود و امیدواریم تمام نظام در برخورد با این مفسده بسیج شوند و حیثیت نظام را حفظ کنند.

وی گفت: همه‌ی دلسوزان نظام ناراحتند از این که چرا چنین مفسده‌ای اتفاق افتاده ولی به هر حال این اتفاق افتاد و الان همه‌ی وظیفه در برخورد با این مفسده به دوش قوه قضاییه افتاده است.

آملی‌لاریجانی اظهارکرد: میزان این فساد بسیار عظیم است و برخورد دستگاه قضایی باید مستند و محکمه‌ پسند باشد و ما نمی‌توانیم بر اساس آنچه که در روزنامه‌ها می‌آید تصمیم بگیریم. مثلا در این پرونده متهمان لب بسته و سخن نمی‌گویند حالا یا همه‌ی آنها از یک روش خاص استفاده می‌کنند یا اینکه کسی به آنها گفته سخنی نگویند. ولی به حول و قوه‌ی الهی همکاران دادستانی مطالب و سرنخ‌های جدیدی به دست آورده‌اند و هم‌چنین اموال شرکت‌های این گروه در خارج از کشور کشف و ضبط شده است.

رییس قوه قضاییه گفت: متاسفانه شنیده شده افراد وابسته به این گروه در گوشه و کنار کشور دارند در مورد اموال این گروه طرح دعاوی می‌کنند و من در اینجا از همه‌ی روسای دادگستری می‌خواهم رسیدگی به این پرونده‌ها را متوقف کنند، زیرا نباید در هر گوشه یک رسیدگی انجام شود بلکه با توجه به ارتباط این دعاوی به پرونده‌ی فساد اقتصادی ابتدا باید تکلیف در مرکز معلوم شود و بعد به آنها رسیدگی شود.

رییس قوه قضاییه با تاکید مجدد بر برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و مواد صنعتی روانگردان گفت: قبلا در این زمینه جلسه‌ای داشتیم و امروز هم جلسه‌ای با حضور برخی وزرا که در این زمینه مرتبط هستند داریم و تقاضای من از شما روسای کل دادگستری‌ها این است که در برخورد با سوداگران مرگ اگرچه عزم‌تان جزم بوده ولی باید عزم خود را جزم‌تر کنید به دلیل این که این مواد روان گردان علاوه بر این که سود زیادی برای سوداگران مرگ دارد آثار بسیار مخربی را برای جوانان ما دارد.

وی گفت: ما از هر جهت باید برای مقابله با بحثمواد مخدر آماده باشیم و از مسوولان اجرایی در این زمینه کمک خواسته‌ایم. روسای دادگستری در استان‌ها هم می‌توانند در این زمینه اقدام کنند و تاسیس مراکز درمانی را از نهادهای اجرایی درخواست کنند.

رییس قوه قضاییه باردیگر با اشاره به وظیفه‌ی دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی گفت: در بحثپیشگیری روسای کل دادگستری باید فعال شوند و از همه‌ی دستگاههای اجرایی و فرهنگی برای رساندن پیام قوانین استفاده کنند. چون متاسفانه بعضی کاندیداها یا طرفدارانشان به قانون انتخابات آگاهی ندارند.

وی گفت: یکی از موارد فراوان این است که افراد در انتخابات رقبای خودشان را تخریب می‌کنند که این جرم است و باید به آن رسیدگی شود.

لذا ستادهايي كه براي پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي و برخورد با آنها تشكيل ميشود بايد از صدا وسيما و مطبوعات استفاده كنند تا بتوانيم انتخابات را را از ملتهب شدن فضا دور كرده و انتخابات را در فضايي سالم برگزار كنيم.